BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyot esett a Christie’s

Közel harmadával csökkent az első fél évben a forgalom a világ legnagyobb árverési házánál, a Christie’snél. Az on­line platform viszont csaknem duplázni tudott

Az erős piaci volatilitás, majd a végén a Brexit határozta meg a világelső aukciósház, a Christie’s első fél évét: a lebonyolított eladások értéke 28 százalékkal 2,1 milliárd fontra csökkent (mintegy 3 milliárd dollár). Szerepet játszott ebben az is, hogy a 20 millió font fölötti sávban szűkebb volt kínálat is, a beadók inkább kivártak – egészítette ki a ház közleményét a Bloombergnek Stephen Brooks vezérigazgató-helyettes –, ha valahol mégis felbukkant egy főmű, akkor csapatostul jelentek meg a gyűjtők. A fél év során 29 eladott tétel ára haladta meg az 5 millió fontot, míg egy évvel korábban 47 műtárgyat licitáltak ennél feljebb (akkor született a jelenlegi aukciós világrekord is, Picasso Algíri nőkje 179,4 millió dollárért kelt el ugyancsak a Christie’snél). A kortárs művek eladásai 41 százalékot estek 2015 első fél évéhez képest – 547 millió font lett az összérték –, pedig a legmagasabb árat a kortárs Jean-Michel Basquiat cím nélküli festménye érte el ebben az időszakban: a Christie’s májusi New York-i árverésén 57,3 millió dollárért kelt el, ez aukciós életműrekord a fiatalon elhunyt művész életében.

Az impresszionista és modern művészeti szekció (ez magában foglalja a modern brit művészetet, valamint amerikai és latin-amerikai festményeket is) 412,8 millió fontos forgalmat ért el, ami 47 százalékos esést jelent. A leggyengébben a június 22-én, a brit népszavazás előestéjén tartott impresszionista és modern aukció zárt: a mindössze 25,6 millió fontnyi értékesítés több mint tíz éve a legalacsonyabb egy nagyobb esti aukció esetében. (Utána viszont az amerikai és ázsiai gyűjtők azonnal igyekeztek kihasználni a Brexit nyomán gyengülő fontot, így például egy Henry Moore-szobor csaknem annyiért kelt el, mint az említett aukció összforgalma, a 24,7 millió fontos ár a brit szobrász életműrekordja.)
Az online műtárgypiacot azonban általános optimizmus jellemzi, és erőteljes növekedést tapasztalt a Christie’s is: a 19,4 millió fontos forgalom a tavalyinak csaknem a duplája, az először vásárlók száma 36 százalékkal bővült, ők főleg az egy–ötmillió fontos árkategóriában vásároltak a ház platformján.

Jól teljesített a luxustárgyak, órák, ékszerek divíziója is, itt 16 százalékkal 286,4 millió fontra nőttek az eladások. A legdrágább tétel Genfben kelt el, ahol a 14,62 karátos, Oppenheimer Blue nevű kék gyémántért 57,5 millió dollárnak megfelelő összeget fizettek.

A Christie’s csak értékesítési adatokat közöl, évente kétszer; a ház magánkézben van – a Kering luxusipari csoportot ellenőrző, műgyűjtőként is világhírű Francois Pinault tulajdona –, így nem köteles nyereségéről vagy veszteségéről beszámolni. Az örök konkurens Sotheby’s aukciósház a New York-i tőzsdén jegyzett cég, második negyedévi eredményeit augusztusban teszi majd közzé, az előrejelzések 2,4 milliárd dollár körüli forgalomról szólnak. Az első negyedévet közel 26 millió dolláros veszteséggel zárta a ház, amelynek vezetését tavaly márciusban újították meg a Sotheby’s aktivista befektetőinek nyomására.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.