Tovább csúszhat az M3-as felújításának kezdete, mert az ehhez szükséges metrópótló buszok egyelőre nem jöhetnek Budapestre. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) ugyanis – Seszták Miklós fejlesztési miniszter indítványát elfogadva – megsemmisítette az ajánlatkérő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. 150 autóbuszos szolgáltatás nyújtására vonatkozó, még június közepén megjelentettet előzetes tájékoztatóját és valamennyi, a közbeszerzési eljárás során hozott közbeszerzési dokumentumot és döntést – derül ki a KDB határozatából. A KDB egyúttal negyvenmillió forintra büntette a BKK-t, mert az ajánlatkérő megsértette a közbeszerzésekről szóló törvényt.
Tarlós István főpolgármester lapunknak azt mondta: nem érti, hogy a BKK a közbeszerzési törvény melyik paragrafusát sértette meg. A KDB ugyanis azt kifogásolta, és azért szüntette meg az eljárást, mert a pályázatban nem szerepelt a sofőrök „beszerzése”. Ez Tarlós szerint azért nem érthető, mert a BKK pályázata nem autóbuszok beszerzésére vonatkozott, hanem az autóbuszos személyszállításra, amelybe értelemszerűen a járművezetők is beletartoznak. A főpolgármester szerint egyébként a KDB-nek alaki érvényesség miatt el kellett volna utasítania Seszták Miklós beadványát, az ugyanis a törvényes lehetőséget követően 38 nappal később érkezett. Tarlós azt sem érti, hogy a KDB miért vállalta fel, hogy döntésével kockáztatja az M3-as metró felújítását.
Amennyiben a BKK, illetve a BKV „házon belül” talál annyi autóbuszt, amellyel egy szakaszon elkezdhetik az M3-as felújítását, akkor mérlegelik annak lehetőségét, hogy „elfelejtik” a szolgáltatásvásárlást – mondta a Világgazdaságnak Tarlós István. Ehhez körülbelül hatvan-hetven autóbuszra lenne szükség. A főpolgármester hangsúlyozta, hogy figyelembe akarják venni a kormány autóbuszgyártási stratégiáját. Ám ennek egyelőre nem látszik az eredménye, és nem lehet tudni, hogy mikorra lehetnek magyar buszok. Miután az M3-as felújítása nem odázható el a végtelenségig – a megfelelő kapacitás megléte esetén –, inkább a belső tartalékokra építő megoldást választanák – magyarázta Tarlós.
A fejlesztési tárca vezetőjének szeptember 23-i kezdeményezésére a KDB már korábban felfüggesztette a BKK közbeszerzési eljárását – most pedig a megszüntetésről döntött. A minisztérium azzal indokolt: a BKK Zrt. úgy határozta meg a közbeszerzési eljárás feltételeit, hogy azzal kizárta a közbeszerzési versenyből az állami tulajdonú gazdasági szereplőket. (A pályázaton egy állami cég, a Volánbusz indult, amely a kezdetektől, vagyis a közbeszerzési pályázati felhívás június 17-i megjelenésétől vesz részt az eljárásban.) Egyes, szakmai körökből származó információnk szerint Seszták lépésének hátterében az időnyerés állhatott. A kormány ugyanis a magyar buszgyártás feltámasztásán munkálkodik, de ennek csak később lehetnek érdemi eredményei.
A jogszabály alapján a KDB többféle határozatot hozhat: egyrészt kifogás nélkül „továbbengedheti” a pályázatot, vagy valahonnan megismételteti az eljárást, és megsemmisítheti azt. A hatóság végül az utóbbi mellett döntött. Az ajánlatkérőnek 15 napja van a fellebbezésre, ám ezzel még tovább csúszhat minden. A jogerős döntés után egyébként a BKK előtt két út marad: vagy egy újabb pályázatot ír ki, amelynek – a jogorvoslati lehetőségek miatt – nem látható a vége és annak kifejlete, vagy az, hogy a cég megpróbálja saját erőből „kiállítani” a buszokat. Szakmai körökből származó információink szerint a közlekedési társaságnak lenne körülbelül hatvan-hetven régebbi busza, csak kérdés, hogy azokat mennyi idő alatt és milyen befektetés árán sikerül forgalomba állítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.