BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alaposan feladja a leckét a minimálbér-emelés

Nehéz évre számít 2017-ben a Coop, amikor ki kell gazdálkodnia a tetemes minimálbér- eme­lést és az egyéb költségek növekedését – hangsúlyozza Pekó László, a cégcsoport új elnöke, akit a Coopot évtizedeken át építő Csepeli Lajos tragikus halála után választottak meg. Pekó biztos abban, hogy a Coop jövőre is meg tudja őrizni 14-15 százalékos élelmiszerpiaci részesedését

Szépen bővül a magyarországi kiskereskedelem. Hogyan profitál ebből a Coop?

– Az idén is növekedéssel számolunk a tavalyi 571 milliárdos forgalom után, de persze – a versenyhelyzettől és a település szerkezetétől függően – vannak az átlagnál jobban és rosszabbul teljesítő üzleteink. A növekedés pontos mértékét az üzleti év lezárását követően látjuk majd. A Coop sok olyan térségben van jelen, ahol az életszínvonal és a jövedelmi viszonyok messze elmaradnak a főváros vagy a nagyvárosok átlagától. Sok kistelepülésen egyszerűen nincs növekedés, mivel a fiatalok elvándorolnak, magas a munkanélküliség vagy a közmunkások aránya. A Coop 2600 üzletének több mint a fele kistelepüléseken működik. Vagyis nehéz terepen tudtunk forgalomnövekedést elérni. És még most jön a neheze. A minimálbér és a garantált bérminimum emelkedésére gondolok. Mint mindenki, mi is most keressük a megfelelő választ a nagymértékű béremelésre, de azt már látjuk, hogy nem lesz könnyű kigazdálkodni. A kereskedelemben a garantált bérminimum emelése okozza a nagy problémát, hiszen itt többnyire szakképzett munkaerőt kell alkalmazni. Márpedig utóbbiak legkisebb bére két év alatt összesen 37 százalékkal emelkedik, ami jócskán meghaladja a várható forgalombővülést, és amelyből csak keveset kompenzál a 7 vagy 7,5 százalékpontos járulékcsökkentés.

Kiszámolták már, mennyivel növekednek a bérköltségek?

– Minél alacsonyabb a bérszínvonal, annál nagyobb terhet jelent a minimálbér-emelés. Márpedig a kiskereskedelemben, különösen vidéken, a magas élőmunka-igény és a korlátozott vásárlóerő miatt alacsonyak a bérek. Egy dolgozóra vetítve több százezer forintot jelent az emelés, ami a Coop 32 ezer dolgozójának többségét érinti, már csak azért is, mert összetorlódnak a keresetek, ami fizetésemelési hullámot kényszerít ki. Miközben a munkaerőhiány miatt már az idén is átlagosan 7-8 százalékkal kellett emelnünk a béreket. Ráadásul az egyéb költségeink is növekedni fognak, például az üzemanyagárak, de már az élelmiszergyártók is jelezték, hogy árat fognak emelni, hisz nekik is ki kell gazdálkodniuk a minimálbér-emelést. Így valószínűleg elindul egy áremelési hullám.

Sokan a magyar tulajdonú kisboltokat féltik a leginkább. Ön mit gondol erről?

– Az eddigi bérszínvonal mellett is optimalizálnunk kellett a bolthálózatot a jövedelmi viszonyok markáns regionális különbségei, illetve a dohányforgalom kiesése miatt. Zártunk be kisboltokat, de nyitottunk is üzleteket, vagy egyszerűen áttereltük a forgalmat nagyobb és korszerűbb áruházakba. Azt viszont világosan kell látni, hogy vannak olyan kistelepülések, amelyek mára elértek oda, hogy csak a kormányzattal közösen lehet megoldást találni a lakosságmegtartásra és a vásárlóerő növelésére, különben csak veszteségesen lehet üzemeltetni a helyi kisboltot. Keressük a lehetőségeket, hogy új szolgáltatásokat bevonva növeljük a kieső forgalmat és megtartsuk a lehető legtöbb kisboltot is, amire eddig is törekedtünk.

Az emelkedő bérek vélhetően bővíteni fogják a fogyasztást...

– Lesz valamekkora vásárlóerő-növekedés, de nem mindenhol. A hátrányos helyzetű régiók, a kistelepülések problémásak ebből a szempontból, miközben Budapesten és a fejlett térségekben nyilván lesz bővülés. Az már más kérdés, hogy a magasabb jövedelműek vajon több élelmiszert fognak-e vásárolni, mint eddig. Az biztos, hogy a bővülő tortából szeretnénk arányaiban úgy részesülni, hogy megtartsuk a jelenlegi 14-15 százalékos élelmiszerpiaci részesedésünket, amelyet évek óta stabilan őrzünk.

Számíthatnak-e áremelési hullámra a vásárlók?

– A magyar vásárlók árérzékenysége erősen behatárolja a lehetőségeket, de nyilván minden kereskedőnek hozzá kell nyúlnia az árakhoz. Emellett át kell gondolnunk sok mindent, megkeresni a belső tartalékokat a hatékonyság és a termelékenység növelésére. A Coopnál például az idén indult egy többmilliárdos informatikai fejlesztés, amelyről még azelőtt döntöttünk, hogy tudtunk volna a jövő évi jelentős tehernövekedésről. Ez a saját befektetésünk, mivel a pályázati források jelenleg nagyon szűkösek a kereskedelmi cégek számára. A fejlesztéstől pár év múlva azt reméljük, hogy csökkenti az élőmunka-igényt és segíti a szakmai döntések meghozatalát, amivel szintén költséget lehet megtakarítani.

Névjegy

Az üzemgazdász végzettségű Pekó László (67) pályáját 1968-ban a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Zöldért Vállalatnál kezdte, majd a nyolcvanas évek közepétől a Kisvárdai ÁFÉSZ, majd a Felső-Szabolcs ÁFÉSZ elnökeként dolgozott, 1999-től a Nyírzem Zrt.-t vezeti. Alapító igazgatósági tagja volt a Co-op Hungary Rt.-nek, 2002-től a megyei kereskedelmi és iparkamara elnöke.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.