BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felsorakoznak az olajipar sírásói

Az autózásban küszöbönálló korszakváltásnak köszönhetően az OPEC csökkentése nélkül is eltűnik a piacról az olajárak megroppanásáért felelős túltermelés – áll a Wood Mackenzie (WM) tanácsadó cég előrejelzésében. Az elektromos autók robbanásszerű elterjedését 2025-től várják – ma az eladásaik aránya az összforgalom egy százaléka alatt van –, áruk akkorra süllyed majd a robbanómotoros járművekével egy szintre vagy az alá, ha a zéró károsanyag-kibocsátású járművek támogatását komolyan veszik a kormányok a globális felmelegedés elleni harcban. Olyan nagyvárosok, mint Athén, Madrid, Mexico City és Párizs, már jelezték, hogy 2025 után korlátozzák vagy betiltják a dízelautók forgalmát, ezzel is ösztönözve a váltást. Alan Gelder, a WM alelnöke szerint nem a szabályozás szigorítása és az állami támogatás hoz áttörést, hanem a technológia fejlődése. Ha ezt látják a fogyasztók, dotációk nélkül is át akarnak majd ülni a jobba, különösen akkor, amikor egy feltöltés már felér majd egy tankolással.

A WM szerint 2035-től napi 1-2 millió hordónyi olaj maradhat a Föld mélyén az e-autók terjedésének köszönhetően – jelenleg csak napi 50 ezer hordónál járunk –, a Bloomberg által megkérdezett szakértők viszon jóval gyorsabb tempóra számítanak: szerintük 2035-re legalább napi nyolc, 2040-re pedig 13 millió hordó olajat vált ki az új technológia.

Az induló vonatra egyre többen akarnak felszállni: a napokban az Apple először ismerte el nyilvánosan, hogy érintett a villany- és az önvezető autózás dolgaiban. A cég az amerikai közlekedési hatóságnak írt levelében azt kérte, hogy az iparág régi szereplőit és a „feltörekvőket” egyenlő elbírálásban részesítsék, amikor szabályozási kérdésekről van szó. Az Apple fejlesztéseiről csak hírmorzsák érkeztek eddig, és azt e levél után sem tudni, hogy a cég „Tesla módra” saját modellt fejleszt-e, vagy más autóiba beültethető technológián dolgozik. Az Apple-nél két éve több száz mérnök dolgozik a legnagyobb titokban az autóprojekten a sunnyvale-i bázison – emlékeztet a Financial Times.

Más technológiai világcégek felvásárlásokkal szerzik meg a beszálláshoz szükséges tudást. A Samsung november közepén jelentette be, hogy 8 milliárd dollárért bekebelezi az amerikai Harmant, amely az innovatív audiotechnikai és autó­elektronikai megoldások egyik vezető szállítója. A Qualcomm az autóipari félvezetőgyártás piacvezetőjére, az NXP Semiconductorsra tett 39 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot, majd hétfőn a Panasonicról írta meg a The Wall Street Journal, hogy szélesíti autóipari portfólióját, amely eddig a Tesla járműveihez való akkumulátorokra és a Ficosa intelligenstükör-gyártó cégre szorítkozott. A japánok közel 900 millió dollárt adnának a reflektorokat fejlesztő és gyártó osztrák ZKW-ért, amely a többi között az Audi, a BMW és a General Motors luxusmodelljeihez szállít világítástechnikát. Rendszerüknek a hagyományos fényszórókhoz már alig van köze: az utat beépített kamera pásztázza, és a LED-izzók fényét és fókuszát a látási viszonyokhoz igazítja anélkül, hogy a szembejövőket elvakítaná. Az éjjellátó funkciójával pedig célzott figyelmeztető fényjelzéseket is le tud adni a rendszer a sofőr által esetleg nem észlelt akadályra, például a sötétben az úton átkelő gyalogosra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.