Az autózásban küszöbönálló korszakváltásnak köszönhetően az OPEC csökkentése nélkül is eltűnik a piacról az olajárak megroppanásáért felelős túltermelés – áll a Wood Mackenzie (WM) tanácsadó cég előrejelzésében. Az elektromos autók robbanásszerű elterjedését 2025-től várják – ma az eladásaik aránya az összforgalom egy százaléka alatt van –, áruk akkorra süllyed majd a robbanómotoros járművekével egy szintre vagy az alá, ha a zéró károsanyag-kibocsátású járművek támogatását komolyan veszik a kormányok a globális felmelegedés elleni harcban. Olyan nagyvárosok, mint Athén, Madrid, Mexico City és Párizs, már jelezték, hogy 2025 után korlátozzák vagy betiltják a dízelautók forgalmát, ezzel is ösztönözve a váltást. Alan Gelder, a WM alelnöke szerint nem a szabályozás szigorítása és az állami támogatás hoz áttörést, hanem a technológia fejlődése. Ha ezt látják a fogyasztók, dotációk nélkül is át akarnak majd ülni a jobba, különösen akkor, amikor egy feltöltés már felér majd egy tankolással.
A WM szerint 2035-től napi 1-2 millió hordónyi olaj maradhat a Föld mélyén az e-autók terjedésének köszönhetően – jelenleg csak napi 50 ezer hordónál járunk –, a Bloomberg által megkérdezett szakértők viszon jóval gyorsabb tempóra számítanak: szerintük 2035-re legalább napi nyolc, 2040-re pedig 13 millió hordó olajat vált ki az új technológia.
Az induló vonatra egyre többen akarnak felszállni: a napokban az Apple először ismerte el nyilvánosan, hogy érintett a villany- és az önvezető autózás dolgaiban. A cég az amerikai közlekedési hatóságnak írt levelében azt kérte, hogy az iparág régi szereplőit és a „feltörekvőket” egyenlő elbírálásban részesítsék, amikor szabályozási kérdésekről van szó. Az Apple fejlesztéseiről csak hírmorzsák érkeztek eddig, és azt e levél után sem tudni, hogy a cég „Tesla módra” saját modellt fejleszt-e, vagy más autóiba beültethető technológián dolgozik. Az Apple-nél két éve több száz mérnök dolgozik a legnagyobb titokban az autóprojekten a sunnyvale-i bázison – emlékeztet a Financial Times.
Más technológiai világcégek felvásárlásokkal szerzik meg a beszálláshoz szükséges tudást. A Samsung november közepén jelentette be, hogy 8 milliárd dollárért bekebelezi az amerikai Harmant, amely az innovatív audiotechnikai és autóelektronikai megoldások egyik vezető szállítója. A Qualcomm az autóipari félvezetőgyártás piacvezetőjére, az NXP Semiconductorsra tett 39 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot, majd hétfőn a Panasonicról írta meg a The Wall Street Journal, hogy szélesíti autóipari portfólióját, amely eddig a Tesla járműveihez való akkumulátorokra és a Ficosa intelligenstükör-gyártó cégre szorítkozott. A japánok közel 900 millió dollárt adnának a reflektorokat fejlesztő és gyártó osztrák ZKW-ért, amely a többi között az Audi, a BMW és a General Motors luxusmodelljeihez szállít világítástechnikát. Rendszerüknek a hagyományos fényszórókhoz már alig van köze: az utat beépített kamera pásztázza, és a LED-izzók fényét és fókuszát a látási viszonyokhoz igazítja anélkül, hogy a szembejövőket elvakítaná. Az éjjellátó funkciójával pedig célzott figyelmeztető fényjelzéseket is le tud adni a rendszer a sofőr által esetleg nem észlelt akadályra, például a sötétben az úton átkelő gyalogosra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.