Negyedik éve folyamatosan egyre több új haszonjárművet értékesítenek az Európai Unióban: 2016-ban 11,6 százalékos bővülést mértek a gyártói szakmai szervezet, az ACEA statisztikusai.

Az év során 2,324 millió furgont, teherautót és autóbuszt értékesítettek. Mind az öt nagy piacon pozitív volt a mérleg, külön említést érdemel Olaszország, ahol 2015-höz képest másfélszeresére nőtt a forgalom, igaz, ebben a kormány által felkínált flottacserére biztató kedvezmények is nagy szerepet játszottak. Olyannyira, hogy decemberben már 97 százalékos volt a kereskedők pluszforgalma. Az éves eladásokban Spanyolország (11,3 százalék), Franciaország (8,3) és Németország (7) is jól teljesített, míg a Brexit miatt a briteknél szerény, 1,2 százalékos volt a darabszám alapján számított növekmény. A kiugró olasz és spanyol keresletbővülés nem véletlen, e két országban a korábbról elhalasztott vásárlások javították fel tavaly a statisztikát, ahogy a nagy piacok közül a személy­autóknál is ők vitték a prímet 16 és 11 százalékos éves plusszal. A magyar kereskedőknek kitűnő évük volt, hiszen a 2015-ösnél 14,7 százalékkal több, 27,2 ezer járművet értékesítettek. Ez még akkor is jó eredmény, ha az általános fellendülés közepette csak a 15. helyre volt elegendő az uniós porondon. Egyedül a letteknél és a görögöknél mérséklődött az eladott haszonjárművek száma.


Ami az egyes kategóriákat illeti, a piacot most is a 3,5 tonnásnál kisebb, „Transit” méretű kisteherautók és minibuszok uralták, a közel kétmillió eladott példány 11,9 százalékos éves növekedést jelent. A magyar haszonjárműpiac üdvöskéi is stabilan a 3,5 tonnánál kisebb önsúlyú teherszállítók voltak, 21,3 ezres darabszámukkal az összforgalom 78 százalékát adták. Ezzel belesimulunk a 82 százalékos nemzetközi trendbe. A teherautóknál minden napra ezer eladott jármű jutott tavaly, a gyarapodás itt is 11 százalékos volt. Az utak királyai, a kamionok 293 ezres darabszámmal szerepelnek az ACEA éves összesítőjében, a 12,3 százalékos növekedési dinamikájukkal a legjobbak voltak a haszonjárműpiacon.

Nagy csalódás jelentenek viszont az autóbuszok, ezekből 40,4 ezer fogyott egész Európában, mindössze 2,3 százalékkal több, mint 2015-ben. Itt a vert seregben van Magyarország, amely Románia (–52,3 százalék) és Lettország (–26 százalék) után a harmadik legnagyobb visszaesést produkálta 25,3 százalékkal. Hazánkban tavaly csupán 408 buszra szereltek rendszámot, közel másfél százzal kevesebbre az előző évinél. (Ennél tizenkétszer több kamion fogyott.) Ebben nagy szerepet játszott a 3-as metróvonal felújításának idejére időzített 150 darabos buszbeszerzés körül zajló szappanopera, amelynek egyelőre nem is látni a végét, ahogy a felújításnak sem a kezdetét. Úgy tűnik, hogy a helyközi közlekedést lebonyolító Volánoknál is inkább a magyar buszgyártás felfuttatásáról szóló ígéretekhez igazítják a beszerzéseket, a flotta gyökeres megfiatalítása mindenesetre 2016-ban láthatóan nem kezdődött meg.