Az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményükben kiemelték: iparági becslések szerint a gépjárműjavítás területén működő 10 ezer vállalkozás ötödénél, míg az engedéllyel nem rendelkező több tízezer javítónál az elektronikus rendszereket vizsgáló eszközök illegális forrásból származnak.
   
Szakértők szerint az online kereskedelmi csatornákon olcsón beszerezhető, de nem jogtiszta gépjárművizsgáló diagnosztikai berendezések többsége a vállalkozói engedéllyel nem rendelkező magányszemélyeknél köt ki, ami a különböző berendezések és eszközök forgalmazóinak átlagosan évi 6 milliárd forintos kárt okoz. Emellett kockázatos lehet, ha nem jelzik az autó szoftveres elemeiben fellépő esetleges hibákat, rosszabb esetben pedig még rontanak is az autó műszaki állapotán.
   
A legsúlyosabb problémát a légzsákok vezérlésébe, az ABS-be, az ESP-be, a sávelhagyást figyelő kamerás rendszerekbe, illetve minden egyéb számítógép-vezérlésű szerkezetbe történő szakszerűtlen beavatkozás jelenti - idézi a közlemény Gablini Gábort, a HENT vezetőségi tagját, a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnökét.
   
A tapasztalatok szerint az importált használt autók 20-25 százaléka kiiktatott vagy csökkentett hatásfokú kipufogógáz-tisztítóval, továbbá hiányos, manipulált biztonsági rendszerrel üzemel - közölte a HENT.