BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Hármas metró: a buszokkal jobban jár a főváros

Újszerű és új autóbuszokat is bevet majd a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. az M3-as metró pótlására. A buszok üzemeltetése olcsóbb lesz a metróénál, így a főváros költségei alacsonyabbak lesznek az eddigieknél.

Közvetlenül az M3 pótlására a jelenlegi tervek szerint hozzávetőlegesen ötven újszerű és részben teljesen új, alacsony padlós járművet biztosít a BKV Zrt. A fenti járművek egy része már rendelkezésre áll, harminc autóbusz pedig tavasszal érkezik – közölte a Világgazdasággal a közlekedési társaság. A BKV egyébként jelenleg 928 autóbuszt üzemeltet. A metró pótlásában részt vevő járművek felújítása az előzetes ütemezésnek megfelelően halad, a ráfordítás mértéke a járművek aktuális állapotától függő, szóródó érték – közölte a költségek részleteinek ismertetése nélkül a BKV.

Szakértők szerint pénzügyi szempontból a főváros számára megtakarítást eredményez majd a buszok közlekedtetése az M3-as helyett. A metró működtetése ugyanis nagyon drága. A fővárosi közösségi közlekedés évi 140 milliárd forintos költségének körülbelül 40 százalékát a metrók üzemeltetése viszi el. A legtöbbet a 4-es metró üzemeltetésére kell fordítani, állítólag ez duplája az M2-es és az M3-as metrók együttes üzemeltetési költségének.

Az M3-as metró leállítása tehát jelentős kiadáscsökkenést jelent majd, miközben a helyére állított autóbuszok üzemeltetése sokkal kevesebbe fog kerülni. Így tehát a szaldó pozitív lehet, de kérdés, hogy az egyes költségelemeket hol – a cégek költségvetésében vagy a felújításra fordítható uniós keretben – számolhatják el. Úgy tudjuk, hogy a BKK-nál már készülnek az ezzel kapcsolatos számítások.

A megtakarítás pedig nem a közlekedési cégeknél jelentkezik majd, hiszen a BKV a BKK-val kötött közszolgálati szerződés keretében biztosítja a szolgáltatást. Gyakorlatilag hasonló viszony van a BKK és a főváros között: tehát ha a város kevesebb szolgáltatást kér a BKK-tól, ez utóbbi kisebb összeget fizet a BKV-nak, és kevesebb lesz a támogatás is. Így tehát a két közlekedési cégnél nem keletkezik megtakarítás vagy nyereség, legfeljebb a főváros ezzel kapcsolatos költségei csökkennek a felújítás idejére.

Egyébként részben már most is közlekednek azok a buszok, amelyeket az M3-as pótlására fognak majd felhasználni. A felújítás idején szükséges nagyobb számú jármű és azok típusonkénti eloszlása azonban még pontosan nem ismert – közölte a BKV. A valóban használt járműmennyiséget az M3 közvetlen pótlásához, a ráhordó, illetve alternatív járatok erősítéséhez és az előbbiek miatt átcsoportosított autóbuszok helyettesítéséhez szükséges járművek összesített darabszáma és típusa fogja meghatározni. Ezt szükségszerűen befolyásolja majd a metrópótlás időzítése és a párhuzamos lezárások időpontja, illetve időtartama is. (A jelenlegi tervek szerint az év közepén indul az M3-as felújítása, és a legutolsó munkálatokkal 2020 februárjáig kell elkészülni.)

A BKV a rendelkezésre álló járműállományának viszonylatonkénti forgalomba „adását” mindenkor a megrendelő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. elvárásai alapján végzi. Emiatt a metrópótlás kapcsán megjelenő többlet-járműmennyiség részét képező autóbuszok nem feltétlenül koncentráltan a metróhoz és az ahhoz kapcsolódó viszonylatokon, hanem a teljes hálózaton, a megrendelő BKK Zrt. igényeinek megfelelően, elosztva jelenhetnek meg – tette hozzá a BKV.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek