Cégvilág

Kínaiak mentik meg a légzsákbotrányban megroppant Takatát

Elismerte bűnösségét, és egymilliárd dollárt fizet a Takata a halált okozó selejtes légzsákok miatt.

Hétfőn jóváhagyta az illetékes amerikai bíróság, így a megegyezés immár hivatalos: a Takata japán autóalkatrész-gyártó egymilliárd dollárt fizet az amerikai igazságügyi minisztériumnak. Az összegből 25 milliót tesz ki a perköltség, 850 milliót a veszélyes alkatrészt beépítő autógyártók kapnak, míg 125 millió dollár az áldozatok családját és a sérülteket illeti. A cég három korábbi japán vezetője ellen bűnvádi eljárás is indult, mivel alapos a gyanú, hogy 2000 óta tudták, de eltitkolták a légzsákdeflátor hibáját.

Többen állítják, hogy a Toyota, a Honda és más gyártók előtt sem volt titok a konstrukciós hiba, de szemet hunytak, mert a Takata a konkurenseknél olcsóbban szállított. Emiatt is perlik a Miskolcon gyárat üzemeltető s korábban a piac ötödét birtokló Takatát. A Honda közleményben utasította vissza a vádakat, jelezve, hogy amint értesültek a hibáról, mindent megtettek annak mielőbbi kiküszöbölésére. Azt elismerték, hogy valóban az alacsonyabb ár miatt vásároltak a Takatától – írja a Bloomberg.

Az autóipar eddigi legnagyobb visszahívási botránya kapcsán tehát még perek sora van folyamatban, ahogy a váratlanul felrobbanó és a műszerfalból kitépett repeszekkel halálos sebesülést okozó légzsákok cseréje sem fejeződött még be. A légzsák még kisebb ütközéseknél is elemi erővel vágódott a megvédeni kívánt utas arcába, maradandó sérüléseket okozva. Tizenhét halálesetért bizonyítottan a Takatát terheli a felelősség. Százmilliónál is több, zömmel japán autót rendeltek vissza a szervizekbe.
Mindennek költségei jórészt a japánokat terhelik, ők viszont a botrány következtében csődközeli helyzetbe jutottak. Vagy csődvédelmet kérnek Tokióban, vagy eszközeik értékesítésével szereznek pénzt.

Egyelőre ez utóbbin dolgoznak nagyobb erővel, de egyre nő annak a valószínűsége, hogy részben vagy egészben a michigani székhelyű Key Safety Systems (KSS) veszi meg a céget. E légzsákgyártó a kínai Ningbo Joyson Electronic tulajdonában áll, s a világpiac 4 százaléka köthető a nevéhez. A kínaiak tavaly vették meg a KSS-t 920 millió dollárért. Az ágazat világelsője, az Autoliv is az érdeklődők között van, ám a svédek beszállását nem lenne egyszerű jóváhagyatni a versenyhatóságokkal, ráadásul a procedúra időigényessége is ellenük szól.

A 2004-ben alapított Joyson elképesztő tempóban bővül, már most a legnagyobb kínai magántulajdonban lévő alkatrészgyártónak számít, s a Takata révén udvari beszállítója lehet a japán autóiparnak. A Joyson részvényárfolyama a KSS megvétele óta 12 százalékkal nőtt, piaci értéke 4,4 milliárd dolláros, míg a Takatáét már csak 400 millióra taksálják.

autóipar befektető Takata
Kapcsolódó cikkek