Cégvilág

Az M3-as metró késik a leggyakrabban

Az utasok gyakran azt tapasztalják, hogy a metrószerelvények indokolatlanul várakoznak az alagútban, késnek. A szubjektív megítélés azonban eltér a statisztikai adatoktól. Ez utóbbi szerint ugyanis nincs nagy gond. A Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a metróágazat havi szinten kevesebb mint egy százalék menetrendi eltéréssel üzemel: tavaly a tervezett menetek 99,75 százaléka teljesült, s ezek 99,68 százaléka az előírt menetrend szerint (végállomásról pontosan indulva) közlekedett.

[caption id="" align="alignleft" width="600"]Fotó: MW Fotó: MW[/caption]Legtöbbet az M3-ason utazók bosszankodhattak a késések miatt. A BKV tájékoztatása szerint az M3 vonalán futó szerelvények meghibásodási aránya magasabb a többi metróvonaléhoz viszonyítva. Már megkezdődött azonban a járműpark felújítása, s az új szerelvények forgalomba állításával a hibaarány jelentős csökkenése várható – hangsúlyozta a cég. Tavaly a késéssel járó zavarok kilencvenkét százalékban 5 percnél kevesebb, hét százalékban 5–15 perc közötti menetrendi eltérést okoztak, míg a zavarok kevesebb mint egy százaléka idézett elő 15 percen felüli késést.

Tavaly december és idén február között a menetkimaradások 74 százaléka vonat-, hét százaléka pálya-, illetve egyéb infrastruktúra-elemek meghibásodásából adódott, 18 százalék volt forgalmi okú, míg 0,5 százalékban a személyzet hiánya okozta a kimaradást.

A fővárosi villamos-, troli-, autóbusz- és hajójáratok naponta mintegy ötvenezerszer indulnak el a megállókból, és több mint kilencven százalékban a menetrendben meghatározott időpontban, legfeljebb egy perc eltéréssel – közölte a BKV. Ezek szerint a fennmaradó estekben fordul elő, hogy percekig egy villamos sem fut be a megállóba, aztán pedig – a Futár jelzése alapján is – percenként követik egymást a járatok, vagyis nem a menetrend szerint érkeznek.

A kimaradt járatok aránya átlagosan egy százalékot tesz ki. A forgalmi zavarok több mint harmada közúti torlódásból származik, ez a módosított vagy kimaradt indulások leggyakoribb oka. Ezt követik a műszaki okból bekövetkező zavarok, amelyek leggyakrabban járműhibák, de visszavezethetők a villamospályák, a felső vezetékek, illetve a jelzőberendezések meghibásodásaira is. Az ilyen helyzetekre pedig készül a BKV ott, ahol a kimaradó járatok pótlására tartalék járművek állnak készenlétben.

Nem jár kártérítés

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. üzletszabályzata szerint „a menetrend, a meghirdetett indulási időpontok és a menetidők tervezett értékek, amelyektől a forgalmi és műszaki körülmények függvényében eltérések lehetnek. A városi közlekedés sajátosságaiból eredő menetrendi eltérések, járatkimaradások okozta esetleges kárért a BKK és/vagy a szolgáltatók felelősséget nem vállalnak.” Ezek alapján az ügyfelek nem jogosultak járatkésés miatti kártérítésre. Bár az elmúlt évben akadt néhány ilyen igény, késés miatti kártérítésre nem került sor.


3-mas metró BKV metró késés BKK Tarlós István M3
Kapcsolódó cikkek