Cégvilág

Milliárdokat költenek sajtra a magyarok

A sajtvásárlásra fordított összegnél többet csak feldolgozott húsra és sörre költenek a magyarok az élelmiszerüzletekben. A 90 milliárd forintos forgalmon belül továbbra is a trappista a legnépszerűbb fajta, a teljes piac 43 százalékát fedi le.

Az élelmiszer-kiskereskedelem alappillére a sajtértékesítés Magyarországon – állapítható meg a Világgazdaság érdeklődésére a Nielsen által közölt adatokból. A piackutató tudatta: tavaly június és idén május között mennyiség szempontjából stabil maradt, értékben viszont 9 százalékos növekedéssel a 90 milliárd forintot is meghaladta a sajtpiac forgalma, ezzel a feldolgozott hús és a sör után a harmadik legnagyobb árbevételt generáló élelmiszer volt a Nielsen által mért 90 kategória között.

Ez azt jelenti, hogy a vizsgált időszakban a fogyasztás eltolódott a magasabb árszínvonalú sajtok felé, a gyártói márkák pozíciója viszont 63-ról 60 százalékra esett vissza egy év alatt. A piackutató szerint továbbra is a trappista a legnépszerűbb fajta, a teljes piac 43 százalékát fedi le, de két számjegyű növekedést ért el az edami, a camembert és a gouda sajt is. A trappista mindenhatóságát az áruházláncok tapasztalatai is alátámasztják: a SPAR tájékoztatása szerint a típus részaránya értékben 37, volumenben 42 százalék, a Tesco az eladások közel felét, az Auchan pedig több mint egyharmadát köszönheti ennek a fajtának.

Megfigyelhető egy folyamatosan növekvő vásárlói réteg, amely a minőséget részesíti előnyben. Fotó: MW

Az értékesített mennyiség több mint felét a csemegepultos eladások biztosítják hazánkban, ez a visegrádi négyek viszonylatában a legmagasabb arány – hangsúlyozta lapunknak a Tesco. Népszerűek az egész, darabolt, szeletelt és reszelt sajtok is. A hipermarket a fogyasztói tájékoztatást segítve a trappista sajtokat egységesen kerek formában, piros csomagolásban kínálja, továbbá minden egyes hazai terméken feltünteti a HU jelzést vagy a magyar zászlót. Az áruházlánc szerint ugyanakkor a gyártókapacitás nem elegendő a teljes hazai sajtfogyasztás kielégítésére.

Magyarországon a vásárlók a penészes sajtokból még óvatosan választanak, a cseh és a szlovák fogyasztók bátrabbak, jóval többet vásárolnak ebből a kategóriából. A Tesco Finest prémium minőségű, különleges sajtválasztékba tartozó termékek eredeti receptúra alapján készülnek, a camembert-t Franciaországban, a parmezánt Olaszországban, a cheddart pedig az Egyesült Királyságban állítják elő.

A SPAR kiemelte, a sajtválaszték nagysága a boltok méretétől és elhelyezkedésétől is függ, a legnagyobb üzleteikben ez közel 350 tételt jelent. Az importált termékek közül számottevő az olasz mozzarella és mascarpone, a francia camembert és brie forgalma, de keresett árucikk a sajtpultban a holland gouda és a görög feta is. Az üzletlánc szerint megfigyelhető egy folyamatosan növekvő vásárlói réteg, amely a minőséget részesíti előnyben. Ettől függetlenül a vevők jelentős része az alacsonyabb árfekvésű termékeket keresi.

Tájékoztatása szerint az Auchan több mint 700-féle sajtterméket kínál, a bolthálózat úgy látja, egyre nagyobb az érdeklődés a szeletelt és a friss sajtok iránt. Utóbbi kategóriában számos új termék jelent meg áruházaikban az elmúlt időszakban.

élelmiszer-kiskereskedelem Nielsen Auchan Spar sajt kereskedelem Tesco
Kapcsolódó cikkek