Cégvilág

Acélipari óriásfúzió Európában

Egyesíti európai érdekeltségeit az indiai Tata Steel és a német ThyssenKrupp, megalkotva ezzel a kontinens második legnagyobb acélipari társaságát.

A Tata Steel és a ThyssenKrupp vezetői által aláírt szándéknyilatkozat szerint az egyesülésük után létrejövő új, amszterdami székhelyű cég neve ThyssenKrupp Tata Steel lesz, ebben 50-50 százalékos részesedést szereznek a felek. Az ügylet zárását jövő év elejére teszik, ehhez azonban előbb Brüsszel jóváhagyását is meg kell szerezniük. A hírt jól fogadta a piac, a ThyssenKrupp árfolyama Frankfurtban 4, a Tata Steel Mumbaiban 2 százalékkal nőtt.

Forrás: AFP

A cégek együttes gyártási kapacitása évi 21 millió tonna, az árbevétel pedig 15 milliárd euró körüli lesz, míg a piacvezető luxemburgi ArcelorMittal 40,2 millió tonnás kapacitással rendelkezik tíz európai országban. Az egyesülési tárgyalások már másfél éve zajlanak, s ennek is köszönhető, hogy a Tata Steel – eredeti szándéka ellenére – nem zárta be 2015-ben, az acélipari válság tetőzése idején a négyezer főt foglalkoztató a walesi Port Talbot-ban lévő gyárát, amelynek jövője a Daily Telegraph információi szerint a fúzióval hosszú távon rendeződik. Port Talbot lesz az egyike az új cég három gyártóközpontjának a hollandiai IJmuiden és a Ruhr-vidéki Duisburg mellett.

A két vállalat hasonló kultúrát és értékeket képvisel, s együtt hatékonyabban tudnak majd fellépni az erősödő acélpiaci versenyben – hangoztatta a Tata Steel elnöke, Natarajan Csandraszekaran. A ThyssenKrupp részéről Heinrich Hiesinger elnök hozzátette, hogy erős vállalatóriás születik, amely jobban tudja pozicionálni magát a piacon, és képes megtenni a szükséges szerkezeti átalakításokat. Erre szüksége is lesz, mivel az európai gyártókra állandó nyomást gyakorol az olcsó kínai konkurencia terjeszkedése, amelyet egyre magasabb védővámokkal sem tudnak kordában tartani.

Kína a világ legnagyobb acélgyártója, az évi 1,6 milliárd tonnás globális termelés mintegy felét adja, s az állami tulajdonú üzemek iparági források szerint jelentős ártámogatást élveznek, hogy el tudják helyezni árujukat a világpiacon. Ezzel viszont tönkreteszik versenytársaikat, különösen a magas költségekkel termelő európai és amerikai cégek szenvednek ettől. A Tata és a ThyssenKrupp előremenekül a fúzióval, amelytől éves szinten 400-600 millió eurós megtakarítást várnak, egyrészt az adminisztrációs párhuzamosságok megszüntetése, másrészt a kutatás-fejlesztési tevékenység összevonása révén. Emiatt leépítések is lesznek, a 48 ezer dolgozó közül csaknem négyezertől válhatnak meg, főként a vén kontinens országaiban lévő egységeiknél.

Tata Steel fúzió ThyssenKrupp Kína acélipar
Kapcsolódó cikkek