Cégvilág

Jó hónapot zártak az amerikai papírok

A legtöbb autógyártó árfolyama megszenvedte a közelmúlt botrányait, a Fiat Chryslert viszont repítik a találgatások.

Az elmúlt hónapban az autógyártók zömének részvényárfolyama csökkent. Voltak azonban kivételek is. A szektorban a Fiat Chrysler (FCA) 31,4 százalékos ralija emelkedik ki, csak múlt pénteken 4,8 százalékot szedett magára a papír. A többi amerikai autógyártó is jól zárta az utolsó hónapot: a General Motors (GM) 5,9, a Ford pedig 3,6 százalékkal emelkedett. A többi autós cég szerényebb mértékben emelkedett: a kínai Geely 3,4, a Daimler 3,8, a PSA Peugeot-Citroen 1,4, a Volkswagen 0,9 százalékot drágult, a Toyota árfolyama gyakorlatilag stagnált, mindössze 0,05 százalékot nőtt.

Az FCA elmúlt havi raliját egyértelműen a kínai felvásárlással kapcsolatos találgatások okozták. Augusztus közepén jelentek meg az első hírek arról, hogy négy kínai autógyártó is megveheti az FCA-t.

Kínaiak vásárolnák fel a piaci pletykák szerint a Maseratit
Forrás: AFP

A hét végén viszont a vállalat elnök-vezérigazgatója, Sergio Marchionne cáfolta, hogy kínaiak érdeklődnének a csoporthoz tartozó Alfa Romeo és a Maserati iránt. „A cégeladásokat az utolsó pillanatig tagadni szokták a cégvezetők. Nem a nemzeti büszkeség az első az olasz cégvezető számára, ha jó üzletet tud kötni, akkor eladja a hagyományos olasz márkákat külön-külön is” – mondta Kovács Bálint, az Equilor Befektetési Zrt. senior-elemzője. Szerinte az FCA iránt azért is fokozódik az érdeklődés, mert az elmúlt években jól strukturált vállalattá alakították át. A márkáikkal jól lefedik a modellpalettát, a Fiat például egy nagyon alacsony, 1-2 százalékos haszonkulccsal értékesített népautóvá válik az elemző szerint. „A Maserati és az Alfa Romeo éppen a magasabb marzs miatt lehet érdekes a befektetők számára. Az FCA hátránya, hogy az alternatív és elektromos hajtás terén nagyon lemaradt – emelte ki Kovács Bálint a Világgazdaságnak. – Az önvezető autózásban is a BMW és az Intel fejlesztési együttműködéséhez csatlakozott.”

Sok autógyár árfolyama esett az elmúlt hónapban, a Tesláé például 0,4 százalékkal, bár jó hírek is érkeznek az amerikai gyártóról. Németországban megduplázta első féléves értékesítéseit a vállalat, hat hónap alatt 2075 Teslát adott el, és arra számít, hogy a bővülés dinamikája fennmarad.

„Az elmúlt hónapban tetőztek az eladások az Egyesült Államokban, kezd kisimulni az értékesítési görbe, és ezután már csökkenés jöhet” – mutatott rá Kovács Bálint. A német szereplők a szabályozás miatt kerültek rosszabb helyzetbe. Angela Merkel német kancellár hétfőn jelentette be, hogy megduplázzák a városi tömegközlekedésre szánt keretet, amely már egymilliárd eurót tesz ki. Merkelt sok támadás érte, hogy nem lép fel elég hatékonyan a dízelbotrányban érintett német gyártókkal szemben. Sokatmondó, hogy az autóipari fellegvárnak számító Stuttgartban is felmerült a dízelüzemű autók kitiltása a városból a levegő szennyezettségének csökkentése érdekében.

Jó hír viszont, hogy augusztusban 254 ezerrel (3,5 százalékkal) nyolcéves csúcsra ért a németországi autó­értékesítés. A Daimler pedig közölte, hogy autómegosztó szolgáltatást indít, amely Londonban már az idén megkezdheti működését. Közben Kínában 1,8 millió autót hív vissza a Volkswagen, mert a helyi partnerrel gyártott modellekben probléma adódhat az üzemanyagpumpával. A gyártók számára továbbra is fontosak lehetnek a Kínából érkező hírek. Az utolsó pártkongresszuson kimondták, hogy javítani akarnak a hazai márkák külföldiekkel szembeni arányán. „Ráadásul néhány éven belül a világ legnagyobb elektromos­autó-piacává szeretnének válni. Mivel a fejlesztésekben nagyon le vannak maradva, vegyesvállalati formában szükségük van a külföldiek tapasztalatára” – hangsúlyozta az elemző.

amerikai autóipar árfolyam Fiat Chrysler
Kapcsolódó cikkek