Cégvilág

Nemsokára LNG-t is lehet tankolni

A jövő hónapban átadják Magyarország első cseppfolyósgáz-töltő állomását, amelyen sűrített gázt is lehet majd tankolni. Egyes nehézgépjármű-flották tulajdonosai már készülődnek az új lehetőség kihasználására.

Októberben adjuk át Magyarország első cseppfolyósgáz-töltő állomását az MO-s autópálya mentén, amelyet a tavaszig öt további egység követ – válaszolt a Világgazdaságnak Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke és a cseppfolyós gáz (LNG) hazai használatának elterjesztésére létrejött PAN-LNG Project koordinátora. Az öt további állomás is autópályák mentén (M1-es, M3-as, M7-es és M5-ös), valamint Győrben lesz. Az első egység 1,2 millió euróba kerül, nagyjából ennyibe a továbbiak is, de persze a költségeket a helyi adottságok is alakítják. Korábbi közlések szerint az 1,2 millió eurós költség 85 százaléka az hálózatfinanszírozási eszközalapjából, a CEF-ből származik.

Az állomások tulajdonosa és üzemeltetője a kivitelező LNG-Tech Kft. lesz, amelyet a Pannon Fuel Kft. lát majd el üzemanyaggal. „Ehhez persze még meg kell építeni a töltőállomásokat ellátó, magyarországi cseppfolyósító üzemet, a tárgyalások már folynak” – közölte Domanovszky Henrik, aki a létesítmény majdani helyszínét egyelőre nem kívánta megnevezni. Az LNG Tech mellett más is létesítene LNG-töltőt az országban, például a Mahart a kikötőkben.

Az új töltőállomásokon nemcsak a Magyarországon áthaladó külföldi nehézgépjárművek (kamionok, autóbuszok) vásárolhatnak majd LNG-t, már megindult a belföldi készülődés is. Fuvarozóvállalatok mellett olyan, kamionflottával rendelkező vállalatok sora is átállhat majd a dízelről az LNG-re a szakember szerint, amelyek üzletpolitikájában kiemelt helyet kapott a szén-dioxid-kibocsátás nélküli energiafelhasználás és a környezetvédelem. Ilyenek például a Tesco, az IKEA, a McDonald’s, a Lidl, a Spar és az Univer, további vállalatok tömege mellette. „Első lépésben olyan vállalatokról lesz szó, amelyek Európában már jelentős erőfeszítést tettek LNG-t használó járművek üzembe állítására” – mondta az MGKKE elnöke.

Az LNG Tech „szén-dioxid-semleges” töltőállomásai nem lesznek kihasználatlanok a magyarországi LNG-használat beindulása előtt sem, a fenti terv ugyanis az egésznek csak a fele. A másik fele az, hogy a hat egység sűrített földgázt, azaz CNG-t is kínál majd, ennek pedig már megvan Magyarországon a nem túl nagy, de stabil és bővülő piaca.

Az LNG-használat elterjesztése egybeesik az Európai Unió és a magyar kormány közlekedéspolitikájával is. A folyó uniós finanszírozási ciklusban a legnagyobb értékű, több mint 3 milliárd forintos hazai hajózási projekt a PAN-LNG-4-Danube. „A folyami közlekedés gazdaságos és környezetkímélő földgázüzemre átállításához LNG-üzemanyagtöltő állomást alakítanak ki hajóknak a Csepeli Szabadkikötőnél. A projekt másik célja a rendszeres folyami szállításra alkalmas áruszállító toló- és személyszállító hajók gépészeti átalakítása szintén földgázüzeműre” – mondta egy minapi konferencián Horváth Beatrix, az NFM CEF-főosztályának vezetője a Közlekedésvilág tudósítása szerint.

LNG-üzemanyagtöltő LNG Cseppfolyósítás
Kapcsolódó cikkek