Cégvilág

Versenyben az M1-projekt tervezői

Már dolgoznak az M1-es és az M7-es autópálya kiszélesítésének előkészítésén, az utóbbi tervezési megbízásának várományosa az Unitef-83 Zrt., a Roden Kft. és az Utiber Kft. konzorciuma.

Már folyik az M1-es autópálya kiszélesítésének meg­tervezésére kiírt közbeszerzési eljárás, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. legkésőbb 2018 elején kötheti meg a szerződést a nyertes ajánlattevővel – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A tárca ugyanakkor megjegyezte, hogy az igen nagy volumenű munka és az engedélyeztetés várhatóan másfél-két évet vesz majd igénybe. Az építkezés a területszerzés és a kivitelezési közbeszerzés eredményes lezárása után, legkorábban 2021-ben kezdődhet meg.

A kormány a magyarországi vállalkozások versenyképességének megtartása és erősítése, a tranzitforgalom biztonságos elvezetése érdekében 2016 végén döntött az M1-es és az M7-es kapacitásbővítéséről. A kormányhatározat szerint az M1-es Budapest (M0-s csomópont) és Győr (M19-es gyorsforgalmi úti csomópont) között, az M7-es pedig a fővárostól a 710. számú főúti csomópontig tartó szakaszon mindkét irányban három forgalmi sávosra bővítendő.

Az M1-es azon túl, hogy rendkívül zsúfolt, egyes szakaszain egymásba is érnek a korábbi javítások foltjai és az újabb javítandó felületek. Ezek megszüntetésére azonban nem kell éveket várni. A fejlesztési tárca közlése szerint az M1-esen a bővítés előtt jelentős útjavítások várhatók, a munka a rendszeres karbantartásnál nagyobb beavatkozás lesz: a hazai forrásból finanszírozott komplex útfelújítási program 2017–2018-ban százmilliárd forintos keretösszeggel folytatódik. A költségvetési támogatás az előzetes projektlista szerint országszerte mintegy 850 kilométernyi útszakasz rendbetételét fedezheti. A Magyar Közút Zrt. szakmai javaslata alapján az M1-es jobb pályája (Hegyeshalom felé) két, összesen 14 kilométernyi szakaszon mintegy hárommilliárd forintból újulhat meg. A 2018 végéig tervezett beruházások ütemezését a közeljövőben véglegesítik.

Közben folyik a másik zsúfolt autópálya, az M7-es bővítésének előkészítése is. A NIF Zrt. a feltételes tervezési közbeszerzési eljárást már lefolytatta, de a szerződés a nyertes ajánlattevővel még nem hatályos az NFM-től kapott válasz szerint. A Közbeszerzési Értesítőben korábban megjelentek szerint az autópálya Balatonvilágos és Budapest közötti szakaszának kétszer három sávra bővítését az Unitef-83 Zrt., a Roden Kft. és az Utiber Kft. konzorciuma tervezheti meg, 1,98 milliárdért.

A tervek szerint az M7-es jobb pályáját az M0-s autóút és a 710-es számú főút (leendő M8-as csomópont) között, míg a bal pályáját Székesfehérvár és a 710-es számú főút közötti szakaszon bővítik háromsávossá. A szélesítés hossza a jobb pályán megközelítőleg 72 kilométer, a bal pályán megközelítőleg 25 kilométer. A beruházások megalapozott költségbecslése és építési ideje csak később, a tervek és az építési engedély birtokában adható meg – hangsúlyozta a fejlesztési tárca.

NFM beruházás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium M1-projekt M7 m1
Kapcsolódó cikkek