Cégvilág

Kulturális központ lesz a kőbányai rozsdaövezetből

A hazai vasúti jármű- és mozdonygyártás, -javítás egykori fellegvára nemcsak megmenekül a lassú pusztulástól, de eredeti karakterét megőrizve egyedülálló, modern, világszínvonalú kulturális térré alakul. Az Északi Járműjavítóban az Operaház háttérbázisa mellett a Közlekedési Múzeum is helyet kap – írja keddi közleményében a Kőbányai Polgármesteri Hivatal.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Kőbányára – az Operaház háttérbázisa mellé – költöztetéséről tavaly decemberben döntött a kormány, a beruházás előkészítése megkezdődött. A tervek szerint a mintegy 30 ezer négyzetméteres területen helyezik majd el a múzeum nagy járműveit és alakítják ki az új állandó kiállítást – közölte kedden a Kőbányai Polgármesteri Hivatal.

A múzeum fő épülete a Dízelcsarnokban kap helyet. Az összesen 7 hektáros területen pedig új restaurálási és raktározási központ, dokumentumtár és szabadtéri kiállítás is fogadja majd a látogatókat.

Európa egyik első közlekedési múzeuma így nemzetközi színvonalú kiállítóhelyként, tudásközpontként és az ország egyik leginkább családbarát intézményeként születik újjá.

A formálódó kulturális centrum a tervek szerint hamarosan új funkciókkal bővülhet, így néhány éven belül sokféle színvonalas kikapcsolódási lehetőség lesz elérhető az 1-es és a 28-as villamosok találkozásánál, a Kőbányai út és a Könyves Kálmán körút sarkán. Az egykori iparnegyed nemcsak megmenekül a lassú pusztulástól, de az elkövetkező években eredeti karakterét megőrizve egyedülálló, modern, világszínvonalú kulturális térré alakul.

Magyarországon egyébként a két intézmény odaköltözésével a kőbányai az első olyan nagyberuházás, amely a jelenlegi rozsdaövezetet kulturális központtá alakítja át. A több mint 140 éves Északi Járműjavító különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik Kőbánya és egész Budapest vérkeringésébe.

A MÁV Északi Járműjavító 2009-ben bezárt ingatlanának területén tavaly tették le a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházának alapkövét. Az ipari műemléknek számító Eiffel-csarnok átalakítása olyan vállalkozás, amely mintaként szolgálhat az elkövetkező évek hasonló beruházásaihoz.

A tervek szerint 20 milliárd forintból, 2019-ben készül el az ipari jellegét megőrző egykori szerelőcsarnokból kialakított kulturális létesítmény.

Magyarország legnagyobb alapterületű műemléki védelem alatt álló ipari csarnoka próbacentrum, műhelyközpont, raktárrendszer és egyben képzőhely. A két, operaházival méretazonos színpadon párhuzamosan két produkció próbálhat, és az egyik ezek közül méretazonos zenekari árokkal és mobil nézőtérrel is rendelkezik majd, így hétvégenként barokk, 20. századi vagy kortárs operák, kamarabalettek, kísérleti produkciók láthatók majd.

A szünetet az aulában álló vonatszerelvénynél töltheti a közönség, egy legendás magyar gőzösnél, a 327-es megmaradt példányánál. Az Északi Járműjavító történetét külön kiállításon mutatják be, a parkban pedig lesz egy kis kézi hajtánypálya a gyerekeknek.

 

Északi Járműjavító ipari csarnok Közlekedési Múzeum Kőbánya kulturális centrum operaház
Kapcsolódó cikkek