A Budapesti Gazdasági Egyetem Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központjának felmérése szerint a családi vállalkozások tulajdonosainak 80 százaléka azt szeretné, ha cégét a gyermekei vennék át, de e gyerekeknek csak a 20 százaléka vinné tovább a céget.
K. M.
2018.04.17, 17:35
Megosztom a cikket
Az utódlás kérdése azért rendkívül időszerű, mert a legtöbb családi vállalkozást a rendszerváltás környékén alapították, így a 39 százalékuknál vagy tíz éven belül esedékes az utódlás, vagy az elmúlt öt évben már lezajlott az átadás. Nehéz helyzetben vannak ezek a cégek, mert a vezetőik olyan lépés előtt állnak, amelynek nincs hagyománya, bevált gyakorlata Magyarországon.
A kutatás szerint szintén nagy korlátozó tényező a siker. Hiába hoztak létre sikeres vállalkozást e cégek vezetői, mégis gyakran szembesülnek azzal, hogy már más úton kell továbbhaladniuk.
Forrás: Shutterstock
Szintén erős gátló tényező az úgynevezett pókhálómodell, azazhogy e jellemzően kis cégből nagyobbra nőtt vállalkozásoknál nem történt semmi olyasmi, amiről a vezető ne tudott volna. Ráadásul olyan paternalista rendszer alakult ki, ahol a gondoskodó vállalatvezető szerepébe a gyerekeknek nagyon nehéz belépniük. Külön konfliktusforrás, hogy a gyermek, aki próbálja átvenni a céget, általában nem ezt a pókhálómodellt kívánja alkalmazni, hanem hatékonyabb szervezeti struktúrában képzeli el az irányítást, ahogy azt az üzleti könyvekből megtanulta célirányos iskoláztatása során.
A kutatás szerint a szavak szintjén nagy a cégvezetők bizalma a gyerekük iránt, közben gyakran nem adnak nekik tulajdonrészt. Pedig az elengedés erős jele, ha 5-10 százalékonként átíratják a gyermekükre a céget, és valóban megindul az utódlás.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.