Míg egy cég akár nyolc-tíz online felületet is használ hirdetésekre (Analytics, Adwords, Facebook stb.), e-mailezik, s telefonon és személyesen is az ügyfelek rendelkezésére áll, addig a legtöbbnek fogalma sincs, hogy melyik ügyfél honnan szerzett információt a cégről vagy termékéről, s milyen utat járt be a tényleges vásárlásig vagy üzletig. Í
gy arról sincsenek pontos információik, hogy melyik ügyfél megszerzése mennyibe kerül, márpedig ezen információk nélkül nem lehet hatékony adatalapú marketinget folytatni, s nincs mód kihasználni a mesterséges intelligencia versenyelőnyét sem. Másfél-két éven belül viszont már nem az előnyért, a költséghatékonyságért, hanem az életben maradásért lesz szükségük a vállalkozásoknak az adatalapú marketingre – vélekedik Sebestyén Márton, a kkv-k online marketingtámogatására specializálódott Seolab ügyvezetője.
A mesterséges intelligencia rengeteg adatból tudja csak összeállítani a használható információkat, amelyek alapján kialakítható az optimális marketingstratégia. S bár mindegyik platformon rengeteg adat áll rendelkezésre, ezek rendszerint nincsenek egyesítve, csak kevesen kötik össze az adatsilókat a vállalatirányítási rendszerben, holott csupán így lehet nyomon követni az ügyfelek teljes útját. Kizárólag ilyen adatokkal lehet optimalizálni a marketinget, megspórolva, hogy milliókat szórjunk el teljesen fölösleges, hatástalan reklámokra.
A legnagyobb gond, hogy a vállalkozók nem is tudnak a problémáról, azt viszont felismerik, hogy nincs elegendő technikai felkészültségük a megfelelő rendszer létrehozásához. Méretük miatt a többségnek nem is éri meg saját programozócsapatot alkalmazni, kifizetődőbb megbízni egy erre specializálódott céget.
Általában fél év alatt megtérül a megbízás költsége, s onnantól valós adatok alapján építheti fel marketingstratégiáját a vállalkozás
– hangsúlyozta Sebestyén Márton. A folyamatosan emelkedő online reklámköltségekbe pedig – mondja a szakember – hamarosan belefulladnak azok a vállalkozások, amelyek nem tudják optimalizálni a hirdetéseiket és megnövelni a forgalmukat.
Tíz éve a kisvállalati marketinget egy ügyes vállalkozó nagyon jól felépíthette a cége számára, mert rengeteg könnyen használható eszköz állt rendelkezésre, és sablonokkal is dolgozhatott. Mára ez megszűnt, mindent mindennel össze kell kötni, s ehhez már komoly szaktudásra is szükség van
– mondta a Világgazdaságnak Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható