BUX 42,018.34
+1.31%
BUMIX 3,960.83
+1.57%
CETOP20 1,970.31
0.00%
OTP 10,065
-2.19%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.28%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,610
+0.62%
RABA 1,170
+1.30%
0.00%
-0.61%
+6.85%
0.00%
OPUS 191.8
+4.24%
+12.89%
0.00%
0.00%
+2.33%
OTT1 149.2
0.00%
+4.04%
MOL 2,710
-0.22%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.60%
EHEP 1,550
+2.31%
0.00%
+0.77%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.52%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-4.42%
0.00%
+1.48%
+7.14%
+3.75%
-0.83%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.55%
NAP 1,180
+0.68%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Változnak az uniós médiaszolgáltatási szabályok

Az európai parlamenti képviselők megszavazták az audiovizuális médiaszolgáltatásokra vonatkozó új szabályozást, amely fokozottabb védelmet nyújt a gyerekeknek, szigorítja a reklámszabályokat, és 30 százalékos európai tartalmat ír elő a videókínálatban. 

A Parlament, a Tanács és a Bizottság között született megállapodásról szóló végső szavazást követően a módosított jogszabály nem csak a tévécsatornákra, hanem az idény szerint lekérhető filmeket kínáló szolgáltatókra és a videómegosztókra – így a Netflixre, a YouTube-ra és a Facebookra – is vonatkozik.

Az új szabályok ezentúl fokozottan védik a gyerekeket az erőszakra, terrorizmusra buzdító, vagy gyűlöletet keltő tartalmak, illetve a káros reklámok ellen. Az audiovizuális tartalmak szolgáltatóinak megfelelő eljárást kell kidolgozniuk arra, hogy felléphessenek az ilyen tartalmak ellen.

Az elfogadott szabályok értelmében az öncélú erőszak és pornográfia a lehető legszigorúbb szabályzás alá esik, és ezentúl a videómegosztó oldalaknak kötelező gyorsan fellépniük akkor, ha felhasználók egyes tartalmakat ártalmasnak jeleznek.

A jogszabály nem írja elő ugyanakkor a tartalmak feltöltés előtti előzetes szűrését, de a Parlament kérésére a platformoknak átlátható, egyszerűen használható és hatékony módszert kell létrehozniuk arra, hogy a felhasználók egyes tartalmakra felhívhassák a tartalomszolgáltató figyelmét.

Fotó: AFP

Az új szabályzás emellett szigorúan szabályozza a termékelhelyezést és a reklámokat a gyerekműsorokban és az online lekérhető tartalmakban. A Parlament tárgyalói elérték, hogy a jogszabályba a gyermekek személyes adatainak védelmét biztosító mechanizmus is bekerüljön: az audiovizuális szolgáltatók által összegyűjtött adatok nem használhatók fel kereskedelmi célra, beleértve a profilalkotást és a fogyasztói viselkedés alapján célzott hirdetéseket is.

Változtak a reklámkorlátok

Az új szabályok értelmében a reklámok a 6 és 18 óra közötti napi műsoridő legfeljebb 20 százalékát tehetik ki; ezen időszakon belül a műsorszolgáltató maga dönti el, mikor helyezi el a hirdetéseket. A reklámok aránya a 18 óra és éjfél közötti csúcsidőben sem lépheti túl a műsoridő 20 százalékát.

A képviselők az európai audiovizuális ágazat kulturális sokszínűségét támogatása céljából legalább 30 százalékban határozták meg az európai tartalmak arányát az igény szerinti letöltést kínáló tartalomszolgáltatók kínálatában.

A video-on-demand platformoknak az európai audiovizuális produkciók fejlődéséhez is hozzá kell járulniuk európai tartalmak létrehozása, vagy a nemzeti alapokba történő befizetés révén. A hozzájárulás mértékét minden tagállamban az adott országban (a szolgáltató székhelyéül szolgáló országban, vagy a szolgáltatás által teljesen, vagy részben célba vett országban) az igény szerinti letöltésekből származó bevétel méretétől függően kell meghatározni.

A jogszabály emellett a hozzáférésre, a műsorszóró által a programmal párhuzamosan megjeleníthető tartalmakra, a szabályzó hatóságok megerősítésére, és a közönség információfogyasztási kompetenciáinak fejlesztésre vonatkozó szakaszokat is tartalmaz.

A megszavazott megállapodást a jogszabály életbe lépése előtt az uniós szakminisztereket tömörítő Tanácsnak még hivatalosan is jóvá kell hagynia. A tagállamoknak ezután 21 hónapjuk van az életbe lépett szabályzás átvételére.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek