Mintegy négy hónapon át vizsgálta, végül a múlt hét végén hivatalosan is bejelentette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy engedélyezi a Media Markt irányításszerzését a Tesco egyes áruházainak elektronikai üzletága felett. Az ügyletben összesen kilenc város (Veszprém, Sopron, Baja, Esztergom, Szekszárd, Dunaújváros, Kaposvár, Tatabánya, Budapest) és ugyanennyi bolt érintett a Tesco részéről, amely már-már elhanyagolható szám a brit multi 205 magyarországi egysége mellett. A német Ceconomy A. G. által irányított vállalkozáscsoporthoz tartozó Media Markt összesen 24 üzletet tart fenn itthon, ebből kettő (Győr és Veszprém) már eddig is Tesco áruházakban működött. Ez bővül tehát a GVH határozata értelmében további kilenc bolttal.
A megállapodás azért figyelemre méltó, mert az úgynevezett „shop in shop”, tehát az „üzlet az üzletben” megoldást alkalmazza a bevettnek számító fuzionálás helyett. Előbbi a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felek szimpla bérlői viszonyt alakítanak ki, de nem önálló formában, hanem beleolvadva egymásba. Jelen esetben a Media Markt a Tesco eladóterén belül a műszaki fogyasztási cikkek értékesítését veszi át a már említett kilenc helyszínen. A Media Markt ezen a termékosztályon egyedül eljárva határozza meg a kínált választékot, sőt, saját pénztárakkal és ügyfélszolgálattal is rendelkezik. Ennek fejében bérleti díjat fizet a Tesco részére. A pontos összeg természetesen titok, de a nagyságrendeket talán jól tükrözi az az adat, hogy a Tesco a szóban forgó üzletekben elektronikai cikkek eladásából a 2017-es üzleti év adatai szerint mintegy nettó egymilliárd forintos forgalmat ért el – az ezen az árbevételen elért profit jó eséllyel a Media Markttól beszedett bérleti díjból is befolyik majd. A Tescónak tulajdonképpen nincs mit veszítenie: a felkínált áruházai két éve a műszaki fogyasztási cikkek teljes piacán összesen csupán 1 százalék alatti részesedést tudtak kihasítani. A Media Markt kapcsán éppen ellentétes hatás érvényesül, hiszen a maga 30-40 százalékos (Budapest és vonzáskörzetében 50-60 százalékos) pozíciójával akkora szereplője a szegmensnek, hogy szinte kockázatvállalás nélkül mehetett bele az egyezségbe.
A megállapodásban viszont bőven van potenciál is: a Tesco vásárlóközönségének és a Media Markt szakértelmének összeadásából bombaüzlet is kisülhet. Pláne, ha a kilenc egységben megkötött házasságot a jövőben több boltra is kiterjesztik. Nem véletlen, hogy a versenytársak igyekeztek megakadályozni (két vállalkozás egyenesen az ügylet betiltását kérte), hogy a GVH rábólintson a szerződésre, amely szerintük egyértelműen negatív versenyhatásokat generál.
A Tesco mindenesetre örömmel fogadta a versenyhivatali zöld lámpát, a cég sajtóosztálya a Világgazdaságnak azt is leszögezte, hogy a kooperáció kapcsán nem számítanak munkahelyek megszűnésére. A Media Markt lapunknak azt írta, hogy folyamatosan keresik a lehetőségeket a magyarországi növekedésre. „A jelenlegi együttműködés tapasztalatai, valamint a piaci környezet ismeretében megfontoljuk további ilyen jellegű áruházak nyitását” – emelték ki.
Cáfol az élelmiszermulti
Minden technikai háttér és emberi erőforrás adott ahhoz, hogy a fizetések utalása továbbra is időben megtörténjen – közölte a vállalat lapunkkal arra reagálva, hogy a Magyar Idők napilap szerint egy átszervezés miatt összeomolhat az áruházlánc 16 ezer munkavállalójának bérezési rendszere. Közben a brit Daily Mail arról ír, hogy 15 ezer fős leépítésre készül a Tesco az Egyesült Királyságban, bezárna húsos, halas és csemegepultokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.