Megállapodott a Tesco és a Media Markt
Mintegy négy hónapon át vizsgálta, végül a múlt hét végén hivatalosan is bejelentette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy engedélyezi a Media Markt irányításszerzését a Tesco egyes áruházainak elektronikai üzletága felett. Az ügyletben összesen kilenc város (Veszprém, Sopron, Baja, Esztergom, Szekszárd, Dunaújváros, Kaposvár, Tatabánya, Budapest) és ugyanennyi bolt érintett a Tesco részéről, amely már-már elhanyagolható szám a brit multi 205 magyarországi egysége mellett. A német Ceconomy A. G. által irányított vállalkozáscsoporthoz tartozó Media Markt összesen 24 üzletet tart fenn itthon, ebből kettő (Győr és Veszprém) már eddig is Tesco áruházakban működött. Ez bővül tehát a GVH határozata értelmében további kilenc bolttal.
A megállapodás azért figyelemre méltó, mert az úgynevezett „shop in shop”, tehát az „üzlet az üzletben” megoldást alkalmazza a bevettnek számító fuzionálás helyett. Előbbi a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felek szimpla bérlői viszonyt alakítanak ki, de nem önálló formában, hanem beleolvadva egymásba. Jelen esetben a Media Markt a Tesco eladóterén belül a műszaki fogyasztási cikkek értékesítését veszi át a már említett kilenc helyszínen. A Media Markt ezen a termékosztályon egyedül eljárva határozza meg a kínált választékot, sőt, saját pénztárakkal és ügyfélszolgálattal is rendelkezik. Ennek fejében bérleti díjat fizet a Tesco részére. A pontos összeg természetesen titok, de a nagyságrendeket talán jól tükrözi az az adat, hogy a Tesco a szóban forgó üzletekben elektronikai cikkek eladásából a 2017-es üzleti év adatai szerint mintegy nettó egymilliárd forintos forgalmat ért el – az ezen az árbevételen elért profit jó eséllyel a Media Markttól beszedett bérleti díjból is befolyik majd. A Tescónak tulajdonképpen nincs mit veszítenie: a felkínált áruházai két éve a műszaki fogyasztási cikkek teljes piacán összesen csupán 1 százalék alatti részesedést tudtak kihasítani. A Media Markt kapcsán éppen ellentétes hatás érvényesül, hiszen a maga 30-40 százalékos (Budapest és vonzáskörzetében 50-60 százalékos) pozíciójával akkora szereplője a szegmensnek, hogy szinte kockázatvállalás nélkül mehetett bele az egyezségbe.
A megállapodásban viszont bőven van potenciál is: a Tesco vásárlóközönségének és a Media Markt szakértelmének összeadásából bombaüzlet is kisülhet. Pláne, ha a kilenc egységben megkötött házasságot a jövőben több boltra is kiterjesztik. Nem véletlen, hogy a versenytársak igyekeztek megakadályozni (két vállalkozás egyenesen az ügylet betiltását kérte), hogy a GVH rábólintson a szerződésre, amely szerintük egyértelműen negatív versenyhatásokat generál.
A Tesco mindenesetre örömmel fogadta a versenyhivatali zöld lámpát, a cég sajtóosztálya a Világgazdaságnak azt is leszögezte, hogy a kooperáció kapcsán nem számítanak munkahelyek megszűnésére. A Media Markt lapunknak azt írta, hogy folyamatosan keresik a lehetőségeket a magyarországi növekedésre. „A jelenlegi együttműködés tapasztalatai, valamint a piaci környezet ismeretében megfontoljuk további ilyen jellegű áruházak nyitását” – emelték ki.
Cáfol az élelmiszermulti
Minden technikai háttér és emberi erőforrás adott ahhoz, hogy a fizetések utalása továbbra is időben megtörténjen – közölte a vállalat lapunkkal arra reagálva, hogy a Magyar Idők napilap szerint egy átszervezés miatt összeomolhat az áruházlánc 16 ezer munkavállalójának bérezési rendszere. Közben a brit Daily Mail arról ír, hogy 15 ezer fős leépítésre készül a Tesco az Egyesült Királyságban, bezárna húsos, halas és csemegepultokat.


