BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Talmi csillogás az Instagramon

Az Instag­ram egyelőre sikertelenül próbál lecsapni azokra a szervezett bűnözői csoportokra, amelyek a közösségi oldalt ellepve hamisított luxuscikkeket népszerűsítenek, és sok esetben értékesítenek is. 

Azon Instagram-oldalak száma, amelyek hamisított luxustermékekkel hozhatók kapcsolatba, az utóbbi három évben csaknem megháromszorozódott – derül ki az amerikai Ghost Data kutatóintézet elemzéséből. Az érintett brandek között van a Gucci, a Chanel, a Balenciaga, a Louis Vuitton és a Dior – de a lista korántsem teljes. Az elemzés – amelyet az NBC News dolgozott fel – nem sokkal azután látott napvilágot, hogy a 2012 óta a Facebookhoz tartozó Instagram betette a lábát az e-kereskedelem piacára, és bejelentette: a hagyományos közösségi hálózatból olyan platformmá kíván válni, ahol a nagy márkák közvetlenül is eladhatják termékeiket a vásárlóknak.

Az NBC idézi Andrea Stroppát, a Ghost Data vezérigazgatóját, aki szerint a luxusmárkák forgalmazói meglehetősen frusztráltak a hamisított termékek Instagramon való tömeges megjelenése miatt, mivel ezek az oldalak bárki számára könnyen elérhetők, ugyanakkor maga az Instagram szerintük nem sokat tesz a helyzet orvoslásáért.

Az Instagram úgy nyilatkozott, hogy természetesen nem megengedett a közösségi hálózaton a hamisított termékek reklámozása és értékesítése, és nagyon komolyan veszik a problémát.

A kutatást végző szakemberek nem voltak könnyű helyzetben, ugyanis pusztán ránézésre sok esetben alig vagy egyáltalán nem lehet megkülönböztetni a hamisított árukat az eredetiektől. A kutatócsoport logófelismerő technológiát alkalmazott, amelyet hashtag- és kulcsszókeresésekkel kombináltak, így néztek át nagyjából négymillió Instagram-posztot, és csaknem 56 800 felhasználó vagy oldal esetében találtak hamisított árucikkekre utaló tevékenységet. Ez a szám különösen annak fényében riasztó, hogy 2016-ban egy hasonló elemzés készítésénél még csupán 21 ezer ilyen oldalt azonosítottak a Ghost Data munkatársai.

De nemcsak a hamisított árukat promotáló és áruló Instagram-oldalak száma emelkedett ilyen mértékben, a felhasználók aktivitása is jócskán erősödött. Mintegy 65 millió posztot és átlagosan 1,6 millió sztorit (24 órán át aktív bejegyzést) produkáltak tavaly, szemben a 2016-os kutatás 14,5 millió posztjával.

Az Instagram anyacége, a Face­book már korábban is fontos meg­oldandó problémaként tekintett az eltűnő posztok moderálására.

„Az új megoldásokkal új kihívások is együtt járnak” – nyilatkozott még április elején a cég egyik igazgatója, aki azt is elismerte, hogy jelen pillanatban még nincsenek válaszaik ezekre, annyit tudnak csak tenni, hogy folyamatosan dolgoznak a probléma megoldásán. Márpedig a probléma égető: az elemzést végzők megállapí­tották, hogy minden egyes luxusmárkahashtag – többek között a #Guc­ci vagy a #Dior – esetében a posztok 15 százaléka olyan felhasználói oldalakról származik, amelyek illegális hamisítási tevékenységhez kapcsolhatók.

„A hamisítás egyre nagyobb probléma a luxusiparban – fogalmazott egy New York-i divattanácsadó cég tulajdonosa az NBC Newsnak. – Ez olyan fenyegetés, amelyet a vállalatok jó ideje nem tudnak megfelelően kezelni.” Azzal egy időben, hogy a luxusmárkák forgalmazói rájöttek: a közösségi hálózatok számukra is nagyszerű marketing- és PR-eszközök, a hamisítók is felismerték az Instagram erejét.

„Ha valaki végigsétál a Madison Avenue-n, bódék sokaságába botlik, ahol hamisított Chanel táskák és Dior napszemüvegek tömkelegét kínálják. Az Instagram segítségével ezek a bódék gyakorlatilag az egész világ számára elérhetővé teszik a silány minőségű utánzatokat” – hívta fel a figyelmet a szakember.

Azonban a márkák forgalmazóin kívül másoknak is kell lépéseket tenniük a megoldás érdekében, vélekedik az LVMH szóvivője. A Louis Vuitton, a Dior és más nagynevű márkák anyacége szerint minden eddiginél nagyobb erőfeszítést kell tenni a hamisítványokat promotáló közösségi oldalak megtalálására, blokkolására és az online térből való eltávolításukra.

A Facebook már jó ideje használ képfelismerő technológiát, hogy problémás tartalmakat, mint például meztelenkedés vagy pornográfia, kiszűrjön, ám az Instagram esetében még csak most jelentették be, hogy olyan gépi tanulásos technológiát vetettek be, amely a logókat és a márkaneveket azonosítja a reklámokban, ám az olyan posztokban, amelyeket a Ghost Data kutatása vizsgált, ezeket nem alkalmazza.

A kutatóintézet szerint ez nonszensz, hiszen képfelismerő technológia nélkül mit sem ér a módszer. Ráadásul ha az Instagram letilt egy felhasználót, az nagyon könnyen vissza tud szivárogni a közösségi hálóra, hiszen a hamisítók nagy része Kínában és Oroszországban van – vélekedik a Ghost Data igazgatója. Egy tavalyi kutatás szerint a luxusmárkák mintegy harmincmilliárd dollárnyi veszteséget könyvelhetnek el évente a neten megjelenő hamisított termékek miatt, ezek a termékek egyre inkább Kínából származnak, sok esetben ugyanabból a gyárból, ahol az eredeti termékeket is készítik.

A luxusmárkákat évente mintegy

30

millárd dollárnyi veszteség éri a hamisított termékek miatt

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.