Nyakig járnak a főszezonban a vendégek, az utaztatók és a vendéglátók. Hivatalos statisztikát még senki sem ismerhet az idei nyárról, de a piaci szereplők beszámolói szerint remek forgalmi eredményekre van kilátás, a ki- és a beutazási kedv egyaránt élénk – tájékoztatta a Világgazdaságot Bakó Balázs, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) illetékese. A szakmai szervezet marketing- és kommunikációs bizottságának tagja elmondta, hogy a nyári szabadidős turizmus főbb célországai között nem történt lényegi átrendeződés, a magyarok körében örök slágernek számító Görögország és Törökország továbbra is rendkívül népszerű, az utóbbi a nagyon kedvező ár-érték arányával és kiszámítható költségeivel, amit a gyakori all inclusive ellátás is biztosít. Népszerű Bulgária és újabban Albánia, amelyet kedvező árai, szép tengerpartja és javuló infrastruktúrája miatt több hazai utazásszervező is beépített kínálatába; már charterjárattal kombinált albániai nyaralást is kínálnak. Az egyiptomi ajánlatokra is nő a kereslet, méghozzá nemcsak a valamivel hűvösebb elő- és utószezonban, hanem júliusban és augusztusban is.
A mediterrán tengeri hajóutak egyre kedveltebbek, a jellemzően nyolcnapos, hétéjszakás utazásokon akár két-három országba és hat-hét városba is eljuthatnak az utazók. Az észak-európai tengeri hajózás is felkerült a magyarok kívánságlistájára, de a klasszikus nyaralás továbbra sem a hűsölés, hanem a tengerpart és a napozás, fakultatív programokkal fűszerezve. A városlátogató turizmus ilyenkor a mediterrán országokba kevésbé jellemző, tavasszal és ősszel viszont annál inkább.
Horvátországra kevésbé látnak rá az utazási irodák, mivel a hazai utazók többsége egyénileg szervezi az ottani nyaralását, ráadásul menetrend szerinti buszokkal és vonatokkal is egyre könnyebb eljutni oda. Horvátországban többek jelzése szerint a vendéglátás, pontosabban az élelmiszer- és az éttermi árak számottevően emelkedtek a korábbi szezonokhoz képest, megnövelve az ott-tartózkodás költségét.
Az idei nyár érdekessége, hogy Tunézia egyre keresettebb a hazai utazóközönség körében, a 2011-es arab tavaszt követően nagyon nehezen talált magára a korábban rendkívül népszerű turistaparadicsom, de most ismét mind többen keresik a magyar utazási irodákban – mondta a MUISZ szóvivője. Bakó Balázs szerint az arab országok, elsősorban Egyiptom és Tunézia nagyon jó ár-érték arányú nyaralóhelyei olyannyira népszerűvé váltak, hogy sokan már a jövő évre is keresik az oda szervezett nyaralásokat. Ezeket azonban lekötött charterjáratok híján az irodák nem értékesítik, legfeljebb előjegyzéseket vesznek fel.
A hosszú évekig tartó last minute láz után idén jelentősen nőtt az előfoglalások aránya a teljes nyári szezonra – tudtuk meg. Ennek egyik oka lehet, hogy sokaknak kell a főszezoni szabadságukat a munkahelyükön hónapokkal előre egyeztetniük. A másik fontos ok, hogy a a családdal utazók az előfoglalási időszakban még sokkal szélesebb, családi szobákat is tartalmazó kínálatból tudnak válogatni. Mindezek következtében megnőtt a januártól március végéig tartó időszakban lekötött utazások száma. Az előfoglalási időszakot kihasználók jól járnak, akár 20-30 százalékos kedvezményt is elérhetnek, és a teljes választék rendelkezésükre áll. Ezzel szemben a last minute „árvadászok” mozgástere beszűkült, az utolsó pillanatban minimális árréssel vagy önköltségi áron piacra dobott megmaradt helyekből egyre kevesebb van, és többnyire kompromisszumokat igényelhet, különösen a családosoktól, akiknek nem biztos, hogy jut megfelelő szoba.
Az elmúlt évtizedben eléggé elterjedtek a last minute utazások, de ma már óvatosan, a megelőző évek foglaltsági mutatóit figyelembe véve kötnek le charterhelyeket és szálláskontingenseket az utaztatók. A MUISZ szóvivője szerint az a tapasztalat, hogy kezd tudatosulni az ügyfelekben, hogy érdemesebb előre foglalni, ami win-win szituáció, hiszen így az utazó és az utaztató is előre tud tervezni.
Belföldi toplista
A belföldi turizmus túlzás nélkül szárnyal, a szezonalitás eltűnt, a tópartok nyáron, a fürdőhelyek, a fesztiválok, a gasztronómiai és a kulturális turisztikai attrakciók viszont egész évben népszerűk. Magyarország leglátogatottabb települése – a Központi Statisztikai Hivatal közlése szerint – az összes vendégéjszakaszámot figyelembe véve tavaly is Budapest volt, a második helyezett ismét Hévíz, a bronzérmes pedig a külföldiek körében Hajdúszoboszló, a belföldiek körében pedig Zalakaros volt a korábban dobogós Siófokot váltva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.