Egy 600 ezer abroncs tárolására alkalmas új raktárat épített, egyúttal kapacitásbővítést hajtott végre az idén a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. 9,2 milliárd forintos beruházással. A munkatársak létszámát is növelték, s már csaknem 1200 dolgozója van a tatabányai gyárnak – mondta a Világgazdaságnak Topolcsik Melinda ügyvezető igazgató. Az autóipari változások és előírások, például a szén-dioxid-kibocsátási szabályozások nagyban meghatározzák az abroncsgyártók helyzetét is. A szigorodó emissziós normákhoz nekik is igazodniuk kell, hiszen a gépjárművek üzemanyag-fogyasztásának 15-20 százalékát az abroncsok gördülési ellenállása teszi ki. Emiatt a gyártóknak egyre nagyobb átmérőjű, keskenyebb és egyre kisebb gördülési ellenállássú termékeket kell előállítaniuk.
„Nálunk prémiumkategóriás abroncsok készülnek, termékeinket elsősorban nagy sebességre, alacsony zajszintre, kis gördülési ellenállásra paraméterezzük, éppen arra, amerre a piac ma növekszik” – emelte ki Topolcsik Melinda. Hozzátette: elérkezett a négy évszakos abroncsok reneszánsza. Ezek népszerűségének hátterében egyrészt a változó gazdasági körülmények miatti költségérzékenység, másrészt a klimatikus viszonyok változása áll. Ma az európai autósok 42 százaléka olyan éghajlaton él, ahol használható négy évszakos abroncs. Emiatt a termékek részesedése évről évre dinamikusan nő, és néhány éven belül megszerezheti a teljes abroncspiac 30 százalékát is. A cég ügyvezetője szerint az aktuális társadalmi, gazdasági és technológiai megatrendek felgyorsítják az autóipar átalakulását, úgy tűnik, hogy az összekapcsolt, autonóm, megosztott elektromos járműveké a jövő.
A trendet erősíti a személy- és áruszállítás terén a járműflották szerepének előretörése a magántulajdonban lévő járművekkel szemben. A szállítási szektor fellendülése miatt a flottatulajdonosok és üzemeltetők számára minden korábbinál fontosabb a hatékonyság növelése és a költségek minimalizálása. Mindez új típusú gumiabroncsokat igényel. Szintén nagy változást hoz az önvezető járművek terjedése, a biztonsági szint emeléséhez hozzájárulnak a gumiabroncs-érzékelők is. Az sem elhanyagolható, hogy az elektromos meghajtású autók már szinte motorzajmentesek. A hagyományos gumiabroncsok keltette zajt ugyanakkor általában elfedi a robbanómotoroké. A növekvő urbanizációs igények szerint a korábbiaknál halkabb abroncsok jelennek meg a piacon. A tatabányai gyár 2023-ig átáll az okostechnológiára, amely többek között érinti majd a félkész termékek gyártását, az energiaellátást, a karbantartást, a gyártáskövetést és a gyártástervezést is, illetve elindítja az okosenergia-rendszert. Céljuk, hogy azonos dolgozói létszám mellett, 10 százalékkal kisebb energiafelhasználással 2021-re évi 7,2 millió darab abroncsra növeljék a gyár termelését. Az okosgyártásprojekt során a digitális technológiák alkalmazásával kevesebb energiát, vizet és alapanyagot fogyasztanak úgy, hogy közben fejlesztik termékeik minőségét. „Az Európai Unióban csökken ugyan az újonnan forgalomba állított autók száma, de a tendencia ellenére Németország mellett a kelet-közép-európai régióban, így Magyarországon is növekedtek az eladások – hangsúlyozta a tatabányai gyár ügyvezetője. – Ki kell várnunk, hogy az elektromos autók térnyerésének milyen piaci hatásai lesznek hosszú távon. Bizakodunk, hogy a jövő év első negyedévében pozitív gazdasági fordulat következik be.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.