Cégvilág

Mindent átalakít az elektromobilitás

Erős évet zárhat idén a Bridg­e­stone, de már készül a piaci átalakulásokra, és bizakodik, hogy a jövő év első negyedében pozitív gazdasági fordulat következik be.

Egy 600 ezer abroncs tárolására alkalmas új raktárat épített, egyúttal kapacitásbővítést hajtott végre az idén a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. 9,2 milliárd forintos beruházással. A munkatársak létszámát is növelték, s már csaknem 1200 dolgozója van a tatabányai gyárnak – mondta a Világgazdaságnak Topolcsik Melinda ügyvezető igazgató. Az autóipari változások és előírások, például a szén-dioxid-kibocsátási szabályozások nagyban meghatározzák az abroncsgyártók helyzetét is. A szigorodó emissziós normákhoz nekik is igazodniuk kell, hiszen a gépjárművek üzemanyag-fogyasztásának 15-20 százalékát az abroncsok gördülési ellenállása teszi ki. Emiatt a gyártóknak egyre nagyobb átmérőjű, keskenyebb és egyre kisebb gördülési ellenállássú termékeket kell előállítaniuk.

„Nálunk prémiumkategóriás abroncsok készülnek, termékeinket elsősorban nagy sebességre, alacsony zajszintre, kis gördülési ellenállásra paraméterezzük, éppen arra, amerre a piac ma növekszik” – emelte ki Topolcsik Melinda. Hozzátette: elérkezett a négy évszakos abroncsok reneszánsza. Ezek népszerűségének hátterében egyrészt a változó gazdasági körülmények miatti költségérzékenység, másrészt a klimatikus viszonyok változása áll. Ma az európai autósok 42 százaléka olyan éghajlaton él, ahol használható négy évszakos abroncs. Emiatt a termékek részesedése évről évre dinamikusan nő, és néhány éven belül megszerezheti a teljes abroncspiac 30 százalékát is. A cég ügyvezetője szerint az aktuális társadalmi, gazdasági és technológiai megatrendek felgyorsítják az autóipar átalakulását, úgy tűnik, hogy az összekapcsolt, autonóm, megosztott elektromos járműveké a jövő.

A trendet erősíti a személy- és áruszállítás terén a járműflották szerepének előretörése a magántulajdonban lévő járművekkel szemben. A szállítási szektor fellendülése miatt a flottatulajdonosok és üzemeltetők számára minden korábbinál fontosabb a hatékonyság növelése és a költségek minimalizálása. Mindez új típusú gumiabroncsokat igényel. Szintén nagy változást hoz az önvezető járművek terjedése, a biztonsági szint emeléséhez hozzájárulnak a gumiabroncs-érzékelők is. Az sem elhanyagolható, hogy az elektromos meghajtású autók már szinte motorzajmentesek. A hagyományos gumiabroncsok keltette zajt ugyanakkor általában elfedi a robbanómotoroké. A növekvő urbanizációs igények szerint a korábbiaknál halkabb abroncsok jelennek meg a piacon. A tatabányai gyár 2023-ig átáll az okostechnológiára, amely többek között érinti majd a félkész termékek gyártását, az energiaellátást, a karbantartást, a gyártáskövetést és a gyártástervezést is, illetve elindítja az okosenergia-rendszert. Céljuk, hogy azonos dolgozói létszám mellett, 10 százalékkal kisebb energiafelhasználással 2021-re évi 7,2 millió darab abroncsra növeljék a gyár termelését. Az okosgyártásprojekt során a digitális technológiák alkalmazásával kevesebb energiát, vizet és alapanyagot fogyasztanak úgy, hogy közben fejlesztik termékeik minőségét. „Az Európai Unióban csökken ugyan az újonnan forgalomba állított autók száma, de a tendencia ellenére Németország mellett a kelet-közép-európai régióban, így Magyarországon is növekedtek az eladások – hangsúlyozta a tatabányai gyár ügyvezetője. – Ki kell várnunk, hogy az elektromos autók térnyerésének milyen piaci hatásai lesznek hosszú távon. Bizakodunk, hogy a jövő év első negyedévében pozitív gazdasági fordulat következik be.”

Ezek is érdekelhetik