BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Méretre varrva vagy elszabva?

A középosztály bővülése és a márkák tudatosabbá válása egyre több magántőkét vonz a luxustermékek piacára.

Nem is olyan rég még éppen visszavonulót fújtak a magántőke-befektetők a luxusszegmensben, de mára jó néhányan leporolták a csekkfüzeteiket: úgy tűnik, a private equity pénzek visszatértek a luxusiparba – írja a londoni székhelyű Financial News.

A cikk felidézi, hogy novemberben vásárolta meg a Beverly Hills-i központú magántőke-társaság, a Regent a német luxusdivatházat, az Escadát Megha Mittaltól, aki az indiai acélbáró, Lakshmi Mittal menye. Néhány héttel korábban pedig a kínai Mandarin Capital Partners szerzett 70 százalékos tulajdonrészt az olasz táska- és bőrtermékekre specializálódott Eurmoda Groupban. A vételárat egyik esetben sem hozták nyilvánosságra.

Magántőke-társaságok úgy vélik – a Financial News cikke szerint –, hogy a két tranzakció egy új korszak kezdete lehet a luxusiparban, azonban ezen a területen, más szektoroktól eltérően, jóval nehezebb megtalálni a megfelelő célpontot, és a szokásosnál jobb stratégiai készségekre van szükség ahhoz, hogy magas hozamokat érjenek el ezekkel a befektetésekkel.

„Ez a mostani igen jó időszak arra, hogy a területet jól ismerők jó üzleteket üssenek nyélbe” – idézi a portál Massimiliano Caraffát, a Carlyle Group ügyvezetőjét. A csoport jó néhány üzlet létrehozásában segédkezett az elmúlt években a luxusszektorban. Caraffa azonban azt is hozzátette, hogy ezek rendszerint nem a legkeresettebb dealek, a befektetők meglehetősen óvatosak ezen a területen.

A geopolitikai feszültségek és a kínai gazdaság lassulása beárnyékolta a luxusipart az elmúlt hónapokban, a befektetők joggal tarthatnak attól, hogy a vásárlók visszafogják a luxusköltéseiket.

A magántőkének azonban az ilyesfajta volatilitás jó lehetőségnek számít. „A tömegtermékek piacán jelen lévő cégek egyre élesedő versenyhelyzetben találják magukat, ráadásul a divatiparban számos kihívással kell szembenézniük. A digitalizáció, a változó fogyasztói igények, a fenntarthatóság mind olyan terület, amelyre ezeknek a cégeknek figyelniük kell, és jelentős befektetéseket kell eszközölniük, ha nem akarnak lemaradni a versenytársak mögött” – mondja Achim Berg, a McKinsey cég divat- és luxusiparral foglalkozó részlegének vezetője, aki egyben a piackutató State of Fashion 2020 tanulmányának társszerzője is.

A Carlyle csoport jó példa a közelmúltbeli változásokra. A cégcsoport számos luxusmárkája között van az olasz sneaker (utcai tornacipő) márka, a Golden Goose, a fehérneműket gyártó Hunkemoller és a női divatra szakosodott TwinSet. A Golden Goose 2017-ben került be a portfólióba, azóta az akkori százról háromszázra nőtt az alkalmazottak száma, átalakították a menedzsmentet, többek között a Gucci korábbi elnökét, Patrizio Di Marcót nyerték meg maguknak. A bevásárlás idején a brandnek mindössze hét üzlete volt 100 millió eurós forgalommal és 32 millió eurós EBITDA-val, ma pedig már kilencven üzlet generál nagyjából 260 millió eurós forgalmat, az EBITDA pedig 80 millió euró.

A gyors növekedést követően a Carlyle most azt fontolgatja, hogy megválik az aranytojást tojó Golden Goose-tól, a márka értékét egymilliárd euróra becsülik.

A magántőke-befektető társaságok előrejelzése szerint a divat- és luxusipar a következő években évi 5–10 százalék közötti bővülést lesz képes elérni. A Deloitte a globális luxusiparról készített legújabb jelentésében arra is rávilágít, hogy az alapok 70 százaléka gondolkodik azon, hogy divat- és luxusmárkákba fektessen. Friss hír, hogy a Blackstone, a világ egyik legnagyobb magántőke-társasága, újra a luxusipar felé kacsingat, miután az olasz Versacéba sikeres befektetést hajtott végre. Az amerikai társaság 210 millió eurót fizetett az olasz divatház 20 százalékos tulajdonrészéért 2014-ben, négy és fél évvel később pedig 1,83 milliárd euróért eladta a márkát a Michael Korsnak – a Blackstone részesedése mintegy 370 millió eurót ért ekkor.

„Mostanra megvan az eszköztárunk egy újabb sikeres befektetéshez, de ehhez jelentékeny célpontra van szükségünk – ilyen azonban kevés maradt a piacon” – idézi a portál Andrea Valerit, a Blackstone Italy elnökét. Elemzők szerint a szektor vonzerejének kulcsa az, hogy világszerte dinamikusan nőnek a magánvagyonok, vagyis azoknak a köre, akik elérnek egy bizonyos szintet elkölthető jövedelmek terén, és elkezdenek luxustermékekre költeni, jókora növekedést mutat az utóbbi időben. A Bain & Company piackutató cég szerint ha az utolsó harminc évet nézzük, szembetűnő, hogy a tömegtermékek piacát jóval meghaladó mértékű volt a bővülés. Az adatok szerint ez évi 6 százalék körüli volt 2010 és 2018 között, a középosztály erősödése pedig olyan hatalmas lélekszámú országokban, mint például Kína, további fényes piaci jövőt vetít.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.