Csaknem négy hónap, illetve összesen hét tárgyalási forduló után – ebből az utolsó három kollektív munkaügyi vita keretében zajlott – megszületett a 2020-ra vonatkozó bérmegállapodás a Budapesti Közlekedési Zrt.-nél (BKV). A holnap aláírandó szerződés értelmében márciustól minden teljes munkaidős munkavállaló bruttó 35 ezer forint alapbérfejlesztést kap. Ez egy bruttó 350 ezer forint alapkeresetű dolgozónál tehát 10 százalékos plusznak felel meg. A BKV januárra és februárra visszamenőlegesen 60 ezer forintot ad fejenként a teljes állásban foglalkoztatottaknak. Érdemi változás még, hogy bevezették a Budapest-pótlékot, ami további 1 százalékos bérkeretet jelent. Ebből nem jut mindenkinek, hanem dedikáltan a kulcspozíciókban dolgozók megtartására lehet költeni, illetve részben ez fedezi a szenioritási rendszer elindítását. Az éves cafeteriakeret 180 ezer forintról 200 ezer forintra bővült, illetve, ahogy tavaly, úgy az idén is megmarad az év végi 16,1 ezer forint értékű ajándékutalvány.
A teljes BKV-s bércsomag így összességében mintegy 11,5 százalékos emelkedést takar általánosságban, ami információink szerint hozzávetőleg 8 milliárd forintot emészthet fel. Ez mindenképpen előrelépés a dolgozói oldalon ahhoz képest, hogy a BKV vezetése által eredetileg kínált 6+2 százalékos fejlesztés 5,6 milliárd forintból jött volna ki. Ugyanakkor az is igaz, hogy azoknál, akik eddig legalább bruttó 430 ezer forintos bérrel rendelkeztek, a tető alá hozott alku csupán egy számjegyű, 8 százalékos fejlesztésnek felel meg.
Az egyezséget úgy sikerült megkötni múlt pénteken, hogy az ülés kezdetén még az látszott, egyáltalán nem közelednek az álláspontok, és a BKV nem fog javítani az ajánlatán. Forrásaink szerint a cég vezérigazgatója, Bolla Tibor kifejezetten kemény álláspontot képviselt a tárgyaláson, aminek végül meglett az eredménye: a szakszervezetek az általuk követelt 15 százalékos emelésből – ez 11,5 milliárdba került volna – látványosan engedtek, és ehhez elegendőnek bizonyult a fővárosi tulajdonú vállalat mérsékeltebb, 1,5 milliárd forintos korrekciója. Ezt a forrást egyébként vélhetően Budapest állta, Bolla Tibor legalábbis korábban azt közölte a szakszervezetekkel, hogy a meghirdetett 5,6 milliárd forintnál nincs több pénze a cégnek.
Az alku kapcsán az érdekképviseleti vezetők azt mondták lapunknak, hogy bár nem elégedettek a kompromisszummal, az legalább valahol félúton van a dolgozói igény és a munkáltatói javaslat között. „A munkatársak többsége, főleg a járművezetők és a szakmunkások, bőven két számjegyű fizetésemelésben részesültek. Ezért, illetve azt szem előtt tartva, hogy a kollégák bizonytalansága minél előbb megszűnjön, döntöttünk úgy, hogy nem feszítjük tovább a húrt.” Azt is hozzátették, hogy 10 százalék körüli bérfejlesztés várhatóan nem lesz idén a versenyszektorban, vagyis a jövedelmi különbségek ollója némiképp zárult a BKV javára. Kérdés, hogy ennek lesz-e hatása a fluktuációban és a munkaerő megtartásában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.