Cégvilág

Árnyéka lett önmagának a Budapest Airport

A légi járatok tömeges törlésével nemcsak az utasok tűntek el, hanem számottevő cargokapacitások is. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Debrecen Airport üzemeltetője szerint stabil a működésük.

Csaknem teljesen leállt az utasforgalom a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a koronavírus-járvány miatti intézkedések következtében. Az üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) közlése szerint január óta tegnapig mintegy 5700 járat, vagyis több mint 1,1 millió széknyi kapacitás tűnt el a ferihegyi menetrendből. A forgalom beszakadásának üteme drámai: kedden még csak félmilliós volt a mínusz. A BA felkészült az átmeneti teljes leállásra is, erről az operatív törzs határozhat. Az állami korlátozásokra mindenesetre a piac folyamatosan reagál. Az Aeroflot törli a Budapest–Moszkva, az Egyptair a Budapest–Kairó, az Emirates és a Wizz Air a Budapest–Dubaj járatot. A Ryanair kedden határozatlan időre felfüggeszti a közlekedést, az EasyJet március 31-ig, a Turkish Airlines április 17-ig szólóan hozott hasonló döntést. A most elvétve útnak induló gépek akár 90 százalékkal kevesebb utast szállítanak, mint tavaly ilyenkor. Ebben is brutális a zuhanás, hiszen kedden a BA még csak 30 százalékos üresedésről számolt be. A trendben értelemszerűen szerepet játszott a kedd óta hatályos határzár. A társaság menedzsmentje közölte, hogy a forgalom- és bevételkiesés okozta jelentős anyagi veszteség ellenére is fenn tudja tartani a biztonságos működést. „A cég helyzete stabil, bízunk benne, hogy egy több hónapig elhúzódó válságot is át tudunk vészelni” – mondták. Arra is számítanak, hogy a járvány lecsengése után hosszabb ideig nem áll vissza a budapesti repülőtér teljes forgalma. Hogy a Budapest Airport hozzávetőleg tízezer munkahelyéből minél többet megtartsanak, a cégvezetés felajánlotta a dolgozóknak a készenléti szabadságot és a részmunkaidőre való átállást. A vállalat kedvezményes parkolási lehetőséget kínál az üzemelésből kivont repülőgépek számára, egyúttal jelezte lapunknak, hogy semmiféle kötelezettsége nem keletkezik a légitársaságokkal szemben.

A kormányintézkedések az áruszállítást tilalmi szinten nem érintik. A teherjáratok közlekednek, bár itt is lehet csökkenés, elsősorban a kínai destinációban. Fontos, hogy a polgári járatok törlésével nemcsak az utasok tűntek el Ferihegyről, hanem a gépek alsó fedélzeti cargokapacitása is megszűnt. Ezért is kritikus pont, hogy a kifejezetten a szállításban részt vevő járatok indulási és érkezési feltételei ne sérüljenek. A Világgazdaság megkeresésére a Debreceni Nemzetközi Repülőtér üzemetetője, a helyi önkormányzat többségi tulajdonában lévő Debrecen International Airport Kft. szintén arról számolt be, hogy a működése stabil. A milánói vonal ugyan március 9-től szünetel, de abban nincs változás, hogy a Wizz Air és a Lufthansa továbbra is bázisrepülőtérnek használja a debreceni légi kikötőt. A cég jelezte, hogy a reptér működését a mindenkori utasforgalomhoz igazítottan kell meghatározni, de úgy, hogy az a járvány elmúltával élénkülő forgalmat is ki tudja szolgálni.

Debrecen International Airport Kft. légiközlekedés kiesés koronavírus Budapest Airport Zrt. forgalom
Ezek is érdekelhetik