A végükhöz közelednek a koronavírus-járvány miatt csúcsra járatott bevásárlások, és a gazdasági válságok idején törvényszerűen bekövetkező második hullám fájdalmas lesz – jelentette ki elemzésében Törőcsik Mária fogyasztóimagatartás-kutató. A Pécsi Tudományegyetem tanára rámutat, hogy míg az eddigi tartalékolási láz a felfokozott helyzet, a járvány terjedése okozta nemzetközi bizonytalanság miatt logikus és természetes fogyasztói magatartás volt, ennek a lecsengése is az lesz, részben az élelmiszerboltok rendszeres és bőséges ellátásának köszönhetően.
Az elmúlt hetekben a járvány gazdasági hatásai is a figyelem középpontjába kerültek, hiszen már vannak és lesznek is, akik elveszítik a munkájukat, aminek a következményei a háztartások szintjén is jelentkeznek. Ebben a helyzetben átalakul a fogyasztás szerkezete: egyes termékek iránt a származási helyük miatt tűnhet el a vásárlói bizalom, mások esetében pedig a takarékoskodás, az olcsóbb változatok keresése lesz a fő szempont. A 2008-as gazdasági válság után is éppen ebből a termékkategória-váltásból kerültek ki győztesen az üzletláncok a saját márkás termékeikkel – emlékeztet Törőcsik Mária. Az egy-másfél hónap múlva beköszöntő (de sok területen már most jelentkező – a szerk.) második hullámban a bevétel nélkül maradó vállalkozások megválnak dolgozóik többségétől, a krízis nyomában járó recesszió pedig a fogyasztás visszaeséséhez fog vezetni.
Törőcsik Mária arra számít, hogy vásárláskor hamarosan előtérbe kerülnek a racionális megfontolások: a kevesebb pénzzel rendelkező fogyasztók – csakúgy, mint 2008 és 2013 között – jobban meggondolják majd, mire költenek. A Pécsi Tudományegyetem által a fogyasztói válság menedzseléséről készült 229 mélyinterjúból az is kiderül, hogy 2008 táján kezdődött a szűkített bevásárlólisták és a kategóriaváltások mellett az akciókeresés időszaka is.
A vásárlók elfordultak a külvárosi hipermarketektől, amelyek aztán beköltöztek a belvárosokba, gyalogostávolságra a vevőktől. A racionalizált beszerzést azonban idővel felülírta a jövedelmek növekedése, így a koronavírus-világjárvány már ugyanolyan felfokozott fogyasztói hangulatban érte a társadalmat, mint a 2008-as válság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.