Cégvilág

A válság a legjobb időszak a jó szakemberek bevásárlásához

A cégek szerint gyorsan kell dönteni, de nem elhamarkodottan, merésznek kell lenni, de ésszerű keretek között, és a kihívások mögött a lehetőségeket keresi.

Bondici Balázs, az IseeQ munkaerő toborzó és fejvadász cég társalapítója nemrég két gyakorló válságtúlélővel ült le beszélgetni stratégiákról, nehéz döntésekről és növekedésről a koronavírus idején. Kovach Anton, a Shiwaforce nevű digitális HR-platform vezetője szerint a legnagyobb hiba az, ha egy cég a válság hatására kivonul a piacáról. A programozó képzéssel foglalkozó Codecool társalapítója, Bálint Viktor azt vallja: a bajban egy vezetőnek nem lehet az az első gondolata, hogy elengedje a munkatársai kezét – olvasható a fejvadász cég közleményében.

„A 2008-as és a mostani helyzet között az az egyik óriási különbség, hogy az előbbi lassan gyűrűzött be Magyarországra, majd tüntette el a keresletet és kezdett munkanélküliséget termelni. A mostani viszont sokkszerűen ütött be: a kereslet a piac sok szegmenséből egyik napról a másikra tűnt el és állt le a termelés. Ilyen korábban nem volt”

– magyarázta Bálint Viktor, a Codecool társalapítója és üzletfejlesztési vezetője.

„Szerintem a három legfontosabb dolog a takarékosság, a tájékozottság és a gyors reakció.

2008-ban mindenki arról beszélt, hogy árat kell csökkenteni. Az Ingatlan.com alapítója például azt mondta, hogy ők emelni fognak. Amikor megkérdezték tőle, hogy miért, azt mondta: a válság ideje alatt szerinte az embereket nem 3-4 portálon fogják hirdetni az ingatlanjukat, hanem csak egy helyen. Azok lesznek ők. Bejött nekik” – mesélte el a Shiwaforce vezetője.

Fotó: Pixabay

A pánikszerű válságkezelés másik gyakori tünete az azonnali létszámleépítés. Különösen problémás ez a mostani válság során, hiszen a megfelelő szakemberek felkutatása és megtartása a cégvezetők egyik legnagyobb kihívása. „Ha ez tényleg így van, nem lehet az az első gondolatunk, hogy elengedjük az embereket. Ez nem olyan dolog, hogy ha ma nem veszek óriásplakátot, majd veszek holnapután, mert úgyis lesz belőle” – figyelmeztet Bálint Viktor.

Sőt, az IseeQ társalapítója szerint, ha valaminek igazán kedvez egy válságidőszak, az pont a „bevásárlás” jó szakemberekből.

Az a tapasztalatunk, hogy azok a cégek, akik a kivárás vagy a saját maguk kivéreztetése helyett inkább felmérik a lehetőségeiket és a működésük szempontjából kulcsfontosságú pozíciókba magasan képzett szakembereket kezdenek el felvenni, a válság elmúltával hatalmas előnyre tehetnek szert a többiekkel szemben

– mondta Bondici Balázs.

A Shiwaforce vezetője is hasonlóan vélekedik: „Az elmúlt húsz évben nagyon sokféle stratégiát láttam. A legutóbbi válság alatt például volt egy olyan cég, ami kimondottan arra állt rá, hogy összeszedje a legjobb embereket a piacon. Aztán egy éven keresztül képezte őket és rájuk bízott egy kutatási projektet is. Amikor vége lett a válságnak, nekik volt a legerősebb csapatuk és pár év alatt óriási növekedést tudtak elérni.”

A megszólaló cégek szerint gyorsan kell dönteni, de nem elhamarkodottan, merésznek kell lenni, de ésszerű keretek között, és a kihívások mögött a lehetőségeket keresi.

Plusz nem elfelejteni, hogy az igazán hatékony válságkezelés nem a válsággal kezdődik. És nem is ér vele véget

– olvasható a sajtóközleményben.

munkaerő-toborzás cégvezetés válság
Kapcsolódó cikkek