Cégvilág

Már online is találhatnak befektetőt a hazai startupok

Elindult az első virtuális tőkebefektetési piactér Magyarországon, amely a koronavírus-járvány okozta helyzetre és az ország gazdaságának újraindítására megoldást kínáló startupoknak nyújt bemutatkozási lehetőséget.

Az Első Magyar Virtuális Tőkebefektetési Showroom (Emvitis) felületén szakmai előszűrést követően közvetlenül a legnagyobb magyar tőkealapok és inkubátorházak befektetőihez juthatnak el a projektek gazdái. Az alapítók olyan projekteket várnak, amelyek a smart city koncepciót, a fenntartható fejlődést vagy az egészségügyi szektort érintő okosalkalmazásokon dolgoznak, hiszen ezek támogatják a mostani rendkívüli helyzetben a fennmaradást, később pedig a kilábalást. Az Emvitis alapítója, a Singulab Inkubátorház Zrt. már 2017 óta nyújt egészségipari területen startupok számára inkubációs szolgáltatást, a tőkéhez jutás mellett a megfelelő kapcsolatrendszer és a projektek szakmai hátterének kialakításában is segíti őket. A társaság vezetői és szakértői több tízmilliárd forintos tőkekihelyezési tapasztalattal rendelkeznek. A projekt ötletét a koronavírus-járvány miatti gazdasági és kommunikációs vákuum, a fizikai mozgási korlát, valamint a gazdasági válság veszélye és a kilábalásban való társadalmi szerepvállalás hármasa hozta létre. „Szükségessé vált egy olyan virtuális felület, amelyen személyes találkozás nélkül tudják bemutatni magukat a forrást és befektetőt kereső startupok. Másrészt egyértelműen láttuk, hogy a kínálati oldal igényei is megváltoztak: a tőkések, akik a zuhanása miatt új helyet keresnek a pénzüknek, szívesen fektetnek be kifejezetten a válságból való kilábalást szolgáló ötletekbe – mondta a Világgazdaságnak Molnár Ferenc, a Singulab Zrt. vezérigazgatója. – A tőkéseknek fontos, hogy minősítésen menjenek át a startupok, és csak néhányat kelljen megnézniük, és szívesen fektetnek portfólióba, mert az nem olyan kockázatos, mint külön egy-egy cég.”

Az eddigi érdeklődés felülmúlta a várakozásokat, a befektetők is fokozottan érdeklődtek, és nem egészen két hét alatt már 68 új projekt és startup indította el a bejelentkezését a felületen. Nem lesz minden jelentkezőből befektetésre ajánlott startup, Molnár Ferenc szerint a szigorú előszűrésen várhatóan a projektek 15-20 százaléka juthat el a showroomba. Eddig tizenegy projekt jutott el az előszobáig, ők már végigjárták az első előszűrési folyamatot, most zajlik a szakértői előértékelésük. Az eddig megvizsgált projektek döntő többsége IT-alapú egészségügyi megoldást kínál, ezen belül is a prevenció van fókuszban. Az innovációk szakmai részét nem egy esetben egyetemi professzorok jegyzik. Az egyik, már a showroomban lévő vállalkozás például személyre szabott vitaminkészítmény-adagolással, online és automatikus készlet-utánrendeléssel segítene az egyének immunerősítésében, egy másik pedig teljesen kiváltja az orvosi rendelő személyes felkeresését.

A showroomba április 27-től lehet belépni, és elindult a virtual showroom pitching megoldás, amelyen keresztül a forrást várók valós élményszerűséggel tudnak prezentálni, egyúttal egyeztethetnek a projektjeik iránt érdeklődő befektetőkkel. Az Emvitis magán a befektetési folyamaton is gyorsítani tud, ennek az ideje szokásosan négy–tizenkét hónap, a virtuális piactéren azonban akár három–kilenc hónappal is rövidebb lehet a folyamat a konzervatív útnál. Persze a klasszikus döntés-előkészítő munkát és a döntések meghozatalát itt sem lehet megspórolni.

Ezek is érdekelhetik