Cégvilág

Drámai, akár 38 százalékos visszaesés várható a reklámpiacon

Tavaly a reklámköltés 245,08 milliárd forint volt, a 2018-as költés 223,36 milliárd forintot ért el, ez 9,73 százalékos növekedést jelent – derül ki a Magyar Reklámszövetség 2019-es reklámtorta adataiból.

A 2019-es dinamikus fejlődés után több mint 160 milliárd forintos visszaesést vár a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) 2020-ban a koronavírus-járvány (Covid-19) miatt

– derül a csütörtökön este nyilvánosságra hozott adatokból. Tavaly a reklámtorta 245,08 milliárd forint volt, a 2018-as költés 223,36 milliárd forintot ért el, ez 9,73 százalékos növekedést jelent. Az idén először debütáló, a médiatortát is magába foglaló kommunikációs torta mérete pedig 467,96 milliárd forint volt – derül ki a Reklámszövetség adataiból.

Fotó: Shutterstock

A médiatortában szereplő valamennyi szegmens növekedést tudott felmutatni tavaly mégpedig 3,45-16,12 százalék közöttit.

A legnagyobb növekedés a digitális reklámpiacon következett be (16,12 százalék).

A digitális területen folytatódott a globális platform szereplők piaci részesedésének emelkedése, így 2019-ben már a hazai online hirdetésekre költött reklámforintok 57 százaléka landolt a globális szereplőknél (2018-ban 55 százalék, 2017-ben 53 százalék, míg 2016-ban 51 százalék). A második legnagyobb növekedést a mozi (11 százalék) produkálta tavaly, de összességében a növekvő nézőszámnak köszönhetően az elmúlt 7 évben folyamatosan erősödött. A televíziós reklámpiac a tavalyi (7,13 százalék) médiatortában mutatott növekedése nemcsak a versenypiaci szereplők nagyobb ráfordításait tükrözi, lévén a módszertani változásból fakadóan a 2019-es szám már az árubarter értékét is tartalmazza. A többi szegmens 5 százalék alatti mértékben gyarapodott, ilyen például a közterület a tavalyi évben harmad akkora növekedést mutatott fel (4,74 százalék) az előző évihez képest, mivel tavaly már nem az új adónemek megjelenése növelte a hirdetők költéseit. A sajtó hasonló volumenben (3,96 százalék) növekedett tavaly, mint 2018-ban. A rádiós piac növekedésének üteme is lelassult a tavalyi évben – írták.

Fotó: MRSZ

Az MRSZ és társszövetségeseinek prognózisa szerint a 2019-es „jó” számok és a piac korábbi években tapasztalható növekedése helyett az idei évben drámainak mondható csökkenés várható. A Magyar Reklámszövetség széleskörű kutatása, az MRSZ Barométer alapján az iparági szereplők átlagosan 38 százalékos visszaesést várnak a média- és kommunikációs piacon.

A médiatorta 2020-ban 170,48 milliárdos méretűre eshet össze.

A válság következményeként prognosztizált visszaesés összvolumenre gyakorolt hatása a 2019-es médiatortához képest ebben az évben 74,6 milliárdos csökkenést eredményezhet: A 2019-es médiatorta 245,08 milliárdról 2020-ban 170,48 milliárdos méretűre apadhat – vélik a szakemberek.

Gulyás János az MRSZ elnöke hangsúlyozta: „Az immár 20 éve kiadott piaci számokkal az MRSZ és társszövetségeinek célja, hogy minden évben feltérképezze, meghatározza a piac méretét, hosszútávon összehasonlítható és ilyen módon elemezhető adatokat szolgáltasson. A korábbi reklámtortákhoz képest az idén először megjelentetett média- és kommunikációs torták létrehozásához a korábbi partnerszövetségeken túl újabb társszövetségek, szakértők is csatlakoztak.”

Az MRSZ elnök hozzátette: Sajnos, amikor a 2019-es adatokat publikáljuk hangsúlyoznunk kell, hogy az idei év nagyon másról szól. Az iparágunk összes szereplőjét jelentősen érinti a Covid-19 okozta válság, és 2020-ban az a kérdés, hogy melyik szektor mennyire fogja megszenvedni hatásait, sok esetben a drámai jelző sem túlzó. Ez különösen azért problémás, mert – a tág értelembe vett – reklám a ’gazdaság motorjának olaja’ és ha a szektorban jelentős lesz a visszaesés az az egész magyar gazdaságot is visszaveti, azon túl, hogy reagál a gazdasági folyamatokra. Az újrainduláshoz elengedhetetlen, hogy az iparág át tudja vészelni az elkövetkező időszakot, amelyhez nélkülözhetetlen az állami segítség. Ezért a szektor összes szereplője számára szükség lenne célzott kormányzati intézkedésekre.

A teljes kommunikációs piac 82 százaléka vár visszaesést 2020-ban.

A 2019-es éves számok a korábbi években tapasztalt növekedést mutatják ugyan, de 2020-ban nem várt kihívások és egyes szegmensekben tragikus következmények előtt áll a média és kommunikációs iparág a koronavírus gazdasági és társadalmi hatásai miatt.

Magyar Reklámszövetség reklám
Kapcsolódó cikkek