A karanténhelyzet és a turizmus leállása okozta globális lassulás következtében soha nem látott válsággal néz szembe a luxusipar.
Az első negyedéves, 25 százalékosra becsült zsugorodás után tovább romlik a helyzet a második negyedévben, a piac várható visszaesése az egész év során 20–35 százalék közé tehető
– áll a Bain & Company piackutató cég legfrissebb iparági elemzésében.
Kína ugyanakkor már a kilábalás irányába mutat – állapítja meg az elemzés. A kínai vásárlók, úgy tűnik, továbbra is a szegmens hajtóerői lesznek, az előrejelzésekben úgy kalkulálnak, hogy 2025-re az összes luxusvásárló 50 százaléka kínai lesz. Szintén jelentősen emelkedett az online vásárlások száma a válság alatt, ezen az értékesítési csatornán a becslések szerint 2025-ig az összes eladás 30 százalékát bonyolítják le.
A Bain & Company 2020-as tavaszi, frissített luxusiparági tanulmánya szerint ugyan a piac belátható időn belül magához tér, de a játékszabályok már sosem lesznek a régiek. „Idővel fellendül a luxuspiac, ám az iparág jelentős átalakuláson megy keresztül – állítja Claudia D’Arpizio, a Bain & Company vezető munkatársa, a tanulmány egyik szerzője. – A koronavírus-járvány kreatívabb megoldásokra, stratégiákra és gyorsabb innovációra készteti a piac szereplőit, hogy kielégíthessék a megváltozott vásárlói igényeket.”
A korlátozások utáni világ jókora változásokat mutat majd ezen a téren is – vélik a tanulmány szerzői, mivel az elzártságban töltött idő megváltoztatja az embereket.
Mire az emberek fokozatosan kijönnek a karanténból, máshogy fogják látni a világot, a luxusmárkáknak pedig alkalmazkodniuk kell ezekhez a változásokhoz
– véli az elemzés egy másik szerzője, Federica Levato. A piackutató cég munkatársa azt is hozzáteszi, hogy bizonyos előírások még jó ideig kötelezők maradnak, nagy hangsúlyt kell fektetni az üzletekben a biztonságra, de ezt úgy kell kivitelezni, hogy a luxusélmény megmaradjon. Kreatív ötletek kellenek a márkák részéről – állítja.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható