BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újra feltűntek a befektetők a lakáspiacon

Élénkülő vásárlói kedvet és erősödő befektetői keresletet érzékelnek a legnagyobb lakásépítő cégek. A vevők az átadáshoz közeli projekteket és az árengedményeket keresik, de egyikből sincs sok.

Nem jellemzők a kiterjedt ak­ciók és a jelentős árenged­mények a lakáspiacon, a be­ru­házók időnként mégis megpró­bálkoznak a kereslet élénkítésével, vagy a készlet kiürítése érdekében különböző kedvezményekkel. Pél­dául a nagy értékű lakásokhoz ajándék parkoló vagy tároló járhat, emellett ideiglenes árleszállí­tá­sok is vannak. Mindenesetre a ve­vők számára az ár a döntő. Nem véletlenül kezdte az átadáshoz köze­li és beköltözhető projektjeit, továbbá a XIII. kerületben épülő laká­sait 5 szá­zalékkal olcsóbban kínálni a Big­george Property Zrt. A rozsdaövezeti akcióterületi státuszra is esélyes Waterfront City kínálatából pedig 77 lakást 7,77 százalékos, akár 12 millió forintos kedvezménnyel adnak – mondta a cég értékesítési igazgatója, Demetrovits Petra, jelezve: már az év elején jellemző volt, hogy az ügyfelek a meghirdetett árakhoz képest próbáltak különböző mértékű kedvezményeket elérni. Ezért is született meg az akciózás ötlete, a limitált lakásszám és időtartam pedig élénkítette a vásárlói kedvet, a lakásfejlesztő csoport elérte a célját.

Valós akciók és engedmények nem igazán vannak, a nagyobb piaci szereplők hat-kilenc hónapja gyakorlatilag tartják az áraikat, érthetően, mert a megemelkedett kiviteli költségek miatt, illetve a már 27 százalékos áfával indult projektek esetén nincs miből engedni, de a folyamatosan csökkenő kínálat sem indokol különösebb engedményeket – összegezte a helyzetet Kricsfalussy Ta­más, a jelenleg 830 lakást építő Met­rodom Zrt. értékesítési igazgatója. Rámutatott: a ténylegesnél sokkal több álakcióról tudnak, tipikus trükk az árleszállítás előtt két-három héttel megemelt árak visszaengedése, a korábbi ár feltüntetése akciósként.

Miután a keresleti oldal az átmeneti sokkot követően visszaerősödő­ben van, és a viszonylag közeli átadási határidejű lakások kínálata napról napra szűkül, a költségoldalon pedig egyelőre nem tapasztalható számottevő csökkenés, nem jellemző az akciózás a Magyarországon és külföldön 800-800 lakásos kínálattal jelen lévő Cordia Zrt.-nél sem. Földi Tibor vezérigazgató szerint a hamarosan beköltözhető, valamint a zöldövezeti projektek a legkelendőbbek, de a többszobás lakások iránt is élénkül a kereslet. Ennek magyarázata, hogy világossá vált, a lakásnak olyan funkcióknak is biztonságos helyet kell adnia, mint a home office vagy a digitális távoktatás – emelte ki a cégvezető. A Cordia teljes, értékesítés alatt lévő lakásportfóliója 5 százalékos áfás ingatlanokból áll, a Metrodomnál 70 százalék, a Biggeorge Propertynél már csak 50 százalék ez az arány.

A nagy lakásépítők az áfaemelés ellenére tovább dolgoznak a korábban tervezett projektjeik előkészítésén. Igaz, van, aki lassít, a Metrodom például márciusban módosította az ütemterveit. Amíg az egészségügyi veszélyhelyzet kockázata fennáll – nemcsak a keresleti, a kivitelezési oldalt is veszélyeztetve –, addig elsősorban a már futó projektek értékesítésére és befejezésére koncentrálnak. Több új projekt elő­ké­születi szakaszban van, de ezeket a nyáron még biztosan nem indítja el a társaság. A téli időszakhoz képest a Metrodom kereskedelmi vezetője szerint a befektetési céllal vásárlók, akiknek a száma a MÁP Plusz tavaly augusztusi bevezetése után erősen visszaesett, ismét mar­kánsan jelen vannak. Erről számolt be Demetrovits Petra is, mondván, az egyre nagyobb számú befektetőt a bérbeadási lehetőségek és az értéknövekedés egyaránt motiválja. Földi Tibor pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy az 5 százalékos áfás fejlesztések kifutásával jelentősen szűkül az újlakás-piaci kínálat, ezen a helyzeten a rozsdaövezeti projektekre bevezetendő kedvezményes áfakulcs is csak később enyhíthet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.