BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bizonytalan a luxusmárkák jövője a TikTokon

Épp kezdtek aktívabban megjelenni a luxusmárkák a TikTokon, amikor az élet közbeszólt: Donald Trump amerikai elnök kilátásba helyezte, hogy ha a kínai tulajdonos nem adja el, az Egyesült Államokban betiltják a videómegosztót. De mit is jelent a tulajdonosváltás a divatcégeknek és az alkalmazás versenytársainak?

A TikTok új, a divatipart megcélzó stratégiája vonzó lehetőség a luxusmárkáknak, ám épphogy lendületet kapott a szegmens, amikor a legfontosabb piacokon megkérdőjeleződött a videómegosztó alkalmazás jövője – írja cikkében a Vogue Business.

A pandémia idején a kínai videó­megosztó ismert influ­en­ce­reket környékezett meg a divat világából, hogy a segítségükkel jelenjenek meg a luxusmárkák a TikTokon. Olyan nagy nevek, mint a Gucci, a Balmain vagy a Balenciaga, saját accounttal csatlakoztak a videó­megosztóhoz, míg más brandek influencereket szponzorálva jelentek meg.

A cég júniusban indította el üzleti alkalmazását, ez pedig kiváló lehetőségnek bizonyult még több luxuscég számára, hogy ezen a csatornán is elérjék potenciális vásárlóikat. „A divatcégeknek ez különösen nagy lehetőség, mivel így még közvetlenebb részesei lehetnek a trendek alakításának” – nyilatkozott Kristina Karassoulis, aki a luxuscégekkel való együttműködést koordinálja a cégnél.

Mintegy 800 millió aktív felhasználóval és a Z generáció körében elért népszerűségével a TikTok méltó versenytársa lett az Instragramnak, amely egyébként hosszú ideje a divatvilág megkérdőjelezhetetlen platformja a közösségi médiában. Ám a TikTok jövője bizonytalanná vált az Egyesült Államokban, miután adatbiztonsági aggályok miatt Donald Trump amerikai elnök kilátásba helyezte az alkalmazás betiltását – hacsak nem hajlandó megválni tőle a kínai tulajdonos. Indiában egyébként a közelmúltban betiltották, ezért a TikTok egyelőre vélhetőleg felfüggeszti a divatipari invesztícióit.

A TikTok egyébként épp az év elején kezdte meghódítani a divatvilágot: februárban egy meglehetősen népszerű brazil influencert nyert meg magának, hogy csatlakozásával ösztönözze a luxusbrandek megjelenését ezen a platformon is. Camila Coelhónak csaknem kilencmillió követője van, és olyan tartalmakkal ért el több mint 600 ezer követőt az új platformján, mint például a pólók hajtogatására vonatkozó tanácsok (a Három mód, ahogy egy pólót összehajthatsz című produkció 2,3 milliós nézettséget ért el). Az influencer szerint az ilyen jellegű tanácsadó videók kiemelkedően népszerűek a fiatalok körében. Pont az ilyen egyedi megközelítésű tartalmak különböztetik meg a TikTokot a többi, divattartalmat is szolgáltató közösségimédia-felülettől – állítják szakemberek. A saját magát divatszakértőnek aposztrofáló Wisdom Kaye egyebek között olyan, profi módon megvágott videókat készít 2,7 millió követőjének, amelyeken olcsó és drága ruhákat hasonlít össze. Szerinte a luxusmárkák jelenlétének is van létjogosultsága a TikTokon, ő maga például a közelmúltban kezdett együttműködni a Zegnával és a Balmainnal – szóval ügyesen balanszíroz a felső kategóriás és a hétköznapibb tartalmak között. A luxusmárkák hagyományosan professzionális módon legyártott tartalmakkal jelennek meg a különböző platformokon, ám a TikTok esetében nem feltétlenül ez az elvárás és a stratégia – mondta a Vogue Businessnek Sarah Willersdorf, a Boston Consulting Group globális divatrészlegének a vezetője. A TikTokon nagyobb tere van a személyesebb hangvételű videóknak. A TikTok üzleti alkalmazása tippeket is ad a luxusmárkáknak, hogy milyen gyakorisággal posztoljanak. A hangsúly a minőségen és a kreativitáson van, és ez leginkább a legifjabb generációt fogja meg. A Dior például úgy véli, hogy a Z generáció tagjainak eléréséhez ez a legjobb csatorna. A luxusmárka novemberben csatlakozott a videómegosztóhoz.

A többi közösségimédia-felülettel összehasonlítva még mindig alacsony a luxusmárkák jelenléte a TikTokon, bár a brandek követőinek száma egyre növekszik. Egy népszerű divatinfluencer, Leonie Hanne márciusban csatlakozott a videómegosztóhoz, és már olyan márkák keresték meg, mint a Prada, a Dior, a Givenchy vagy a Fendi. A Prada például azzal bízta meg, hogy digitális divatbemutatóját népszerűsítse, és a kivitelezésben teljesen szabad kezet adott neki.

A Dior egyelőre tesztüzemmódban használja az alkalmazást, nem csoportosított át marketingköltéseket az Instagramra vagy a Facebookra szánt büdzséből – mondta a Vogue Businessnek a brand képviselője. A szponzorációra és a tartalomgyártásra szánt keretből költenek a videómegosztón.

A TikTok amerikai betiltásának óriási hatása lenne az éppen csak kibontakozóban lévő új trendre is: Kína és India után az Egyesült Államok tudhatja magáénak a legnagyobb látogatószámot. A Google Playből történő több mint 2,3 milliárd letöltéssel a TikTok továbbra is hatalmas tömegeket érhet el világszerte az esetleges amerikai betiltás után, ráadásul a fiatal követők feltehetőleg megtalálják a módját, hogy megkerüljék a tiltást, például privát netkapcsolatokat használva – állítják szakemberek. A versenytársak addig is ugrásra készen várják, hogy a TikTok amerikai követői náluk kössenek ki. Az Instagram például Reels néven még augusztusban elindítja a TikTokhoz hasonló videós alkalmazását, amelyet jelenleg Brazíliában tesztel. A rövid videókra szakosodott platformok – mint a Byte, a Triller vagy a Dubsmash – szintén arra számítanak, hogy szép számmal vonzhatnak magukhoz követőket.

Tiltás vagy felvásárlás?

A TikTok korábban ultimátumot kapott Donald Trump amerikai elnöktől: ha a Microsoft nem vásárolja fel az amerikai érdekeltségeit szeptember 15-ig, nemzetbiztonsági kockázatokra hivatkozva betiltja az alkalmazást az Egyesült Államok egész területén. Időközben az is kiderült, hogy már nemcsak az amerikai részlegre, hanem a TikTok egészére fáj a foga a Microsoftnak. Öt közeli forrásból úgy értesült a Financial Times, hogy az amerikai szoftvercég az indiai és az európai üzletágakat is megvenné. A közelmúltban még arról folytatott tárgyalásokat a ByteDance-szel, a videómegosztó-applikáció kínai tulajdonosával, hogy az egyesült államokbeli, a kanadai, az ausztrál és az új-zélandi üzletágat vásárolná fel, ám azóta megnőtt az étvágya, és már a TikTok összes részlegét szeretné magáénak tudni. Egy a céghez közel álló forrás szerint a Microsoft az indiai üzletág megvételéről már előrehaladott tárgyalásokat folytatott, ám mégsem sikerült nyélbe ütnie az üzletet. Arról egyelőre nem tudni, mennyit lenne hajlandó fizetni a szoftveróriás a kínai videómegosztóért. Korábban a Reutersszal azt közölte a kínai anyavállalat, hogy a cég globális jelenléte akár ötvenmilliárd dollárt is érhet. A hét elején ráadásul a Microsoft mellett a Netflix is feltűnt a kínai videómegosztó vevőjelöltjeként. | VG

A kínai tulajdonban lévő alkalmazásnak

800

millió felhasználója van világszerte

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.