Ahhoz, hogy a zöld rendszámos X5-ös erényeit értékelni tudjuk, meg kell feledkeznünk arról a praktikus szemléletmódról, amellyel a kínálat legolcsóbb és legdrágább tagjára is egyszerű, funkcionális autóként tekintünk. Az X5-ös tekintélyes külső méretei ellenére sem nyújt praktikusan tágasabb utasteret egy 5-ös Touringnál, sőt a csomagoknak sem jut benne számottevően nagyobb hely.
A megoldást a célközönség szemével nézve találjuk meg, a szabadidő-autó negyedik generációja ugyanis azt a pluszt jelenti, amiért az első X5-ös 1999-ben megszületett. Nem jobb, hanem több egy luxus-, illetve prémiumlimuzinnál, miközben bevallottan annak karakterét és vezethetőségét igyekszik nyújtani. Ezt a bizonyos pluszt az impresszív méretekkel, a hozzá passzoló óriási vesékkel, a magabiztosságot sugalló, lehengerlő formatervvel és a hagyományosnál sokkal magasabb üléspozícióval éri el. Az utóbbi valódi előny a vezető számára, és még arról is gondoskodtak a bajorok, hogy a ki- és beszállásnál érezhetően magas építése ellenére meglegyen benne a megfelelő sebességérzet. Külön dicséret illeti az utastérért felelős csapatot, hiszen az utóbbi években az Audi és a Mercedes is alaposan feladta a leckét a BMW-nek, a müncheniek azonban elfogadták a kihívást, és minden szegletében lenyűgöző belsőt alkottak az X5-ös számára.
Ebben a kényeztető közegben élvezhetjük a hajtásláncért és a márkától elvárt vezetési élményért felelős csoport munkáját, akik elérték, hogy a csendben, háttérben duruzsoló, soros hathengeres benzinmotor a szívünknek kedves tónusban szóljon, a futómű a szintszabályzós légrugókkal úgy vegye az akadályokat, mintha lábujjhegyen járna, komoly erőtartalékai és négykerék-kormányzása pedig szinte légies tárggyá tegyék, tehát végképp megfeledkezzünk arról, hogy valójában egy sportosan elegáns wellness-szállodát vezetünk. Nem vitás, hogy utazóautóként jobban megfelel a már említett 5-ös Touring, villanyautóként pedig célszerűbb – akár mellé – beszerezni egy i3-ast. A könnyebb terepek meghódításának elvi lehetőségétől eltekintve az X5-ös meg sem próbál az eszünkre hatni, szó szerint nagyot mutat, amivel képes birtoklási vágyat kiváltani. Ha ez megvan, érdemes elgondolkozni azon, hogy a tisztán benzines, soros hathengeres, egyturbós, 340 lóerős xDrive40i, vagy az arra épülő 394 lóerős rendszerteljesítményű konnektoros hibrid a jobb választás. 3 389 001 forintos felára mellett 375 kilogrammos súlytöbblettel és 150 literrel kisebb raktérrel kell számolnunk, a 0–100 kilométer per órás sprintet is 0,1 másodperccel lassabban teljesíti, és a végsebessége is kisebb 8 kilométer per órával, cserébe 450 helyett 600 newtonméter nyomaték áll rendelkezésre, valamint a hivatalos 8,5 helyett akár 4,3 literes átlagfogyasztással is számolhatunk.
A legnagyobb előny azonban a tesztprogram során teljesített 64 kilométeres tisztán elektromos hatótáv, amely ugyan elmarad a 67-87 kilométeres WLTP-értéktől, de alkalmas az akár mindennapos helyi emisszió nélküli munkába járásra. Akinek nem fontos a zöld rendszámmal járó – esetünkben nem feltétlenül indokolt – ingyenes parkolás lehetősége, 3 768 001 forinttal többért a minden igényt kielégítő utazóautót, a hathengeres, négyturbós, 400 lóerős, 760 newtonméter nyomatékú M50d-t is hazaviheti, és lelkiismeret-furdalás nélkül megspórolhatja a töltés költségét, kényelmetlenségeit. A 40i-hez hasonlóan 340 lóerős, hathengeres, kétturbós, 700 newtonméter nyomatékú 40d-t ráadásul a konnektoros hibridnél 1 937 002 forinttal olcsóbban is meg lehet kapni, ami igazán racionális választássá teszi. De kire hatnak még egyáltalán az észérvek?
Tetszett
• külső-belső kivitelezés
• kifinomult működés
• élvezetes vezethetőség
Nem tetszett
• korlátozott lábtér
• nagy tömeg
Elöl a kilátás és a térérzet is jó, az elrendezés hagyományos, a kivitelezés luxusszínvonalú. Italunkat lehűthetjük vagy felmelegíthetjük a pohártartóban
Valóságos mérnöki mestermunka az X5-ös konnektoros hibrid kivitele, hiszen úgy felel meg az egymásnak gyakran ellentmondó követelményeknek, mintha csak ujjgyakorlat lenne. 64 kilométeres elektromos hatótávja becsületes töltögetés mellett átmenetileg tiszta üzeművé teheti, ennek azonban műszaki, fizikai és anyagi értelemben is ára van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.