Folyamatosan emelkedik az automatizált gépek száma a magyarországi autógyárakban, ám az emberi munkára továbbra is szükség lesz.
Ráski Péter
2020.11.23, 15:00
Megosztom a cikket
A magyarországi autógyárakban a munkafolyamatok nagy részét váltják ki robotokkal, de arra minden gyártó felhívja a figyelmet, hogy az emberi munka a jövőben is megkerülhetetlen lesz – derült ki az iparági szereplők Világgazdaságnak adott válaszaiból.
Magyarországon a robotokat elsősorban az autóipar használja, néhány éve pedig még szinte kizárólag ez az ágazat működtetett automatizált eszközöket. A szentgotthárdi Opel-gyár motorépítő üzemében például 112 robot dolgozik, elsősorban Fanuc és Kuka gyártmányúak, de van egy Comau is a társaság sajtómunkatársától kapott válasz szerint. Tavaly a szerelő- és a gyártósoron öt-öt új robotot állítottak üzembe, a gyártást alapvetően a meglévő eszközök áthelyezésével fejlesztik. Mivel a PSA csoporthoz tartozó szentgotthárdi üzemben alacsony fokú a robotizáció, további, a meglévőkhöz hasonló típusú automatizált gépek vásárlására készülnek.
A Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában mintegy ezer hegesztő- és manipulátor robot dolgozik.
Fotó: Magyar Suzuki Zrt.
Az a terv – közölte a Világgazdasággal a társaság –, hogy a gépek fokozatos beszerzésével megvalósuljon az okosgyár-koncepció. A fejlődést mutatja, hogy a vállalat két és fél éve még csak 770 robotról számolt be.
Az Audi Hungaria győri egységének számos területén dolgoznak robotok,
például a motorgyárban, a présüzemben, a karosszériaüzemben, a lakkozóban, a jármű-összeszerelésnél, a minőségbiztosításban és a szerszámgyárban. A társaság pontos számot nem közölt, de annak alapján, hogy 2018 elején több száz robotja volt, és piaci információink szerint e szám az elmúlt két évben jócskán megugrott, már bőven több mint ezer robot dolgozhat a győri gyárban. A présüzemben, a présgép belsejében a munkafolyamatok között robotokkal mozgatják a lemezeket, a karosszériaüzemben mozgató- mellett ponthegesztő, ragasztó-, csavarozórobotok is működnek. A lakkozóban robotok viszik fel a festéket a karosszériára, a jármű-összeszerelőben pedig a futóműveket csavarozzák össze. A motorgyártás során csavarozásra, pozicionálásra, analízisre használnak robotokat, az illesztéseket pedig az Ádám és Éva nevű kobotok (együttműködő robotok) vizsgálják.
Az Opel-gyárban a Kuka robotokat kivétel nélkül a megmunkálósori mosógépekben használják, ezek kivételesen nagy teherbírású gépek, együtt mozgatják a motorblokkot és a hengerfejet az adapterrel. A Fanucok a szerelősoron és a gyártósoron is kiszolgálják a gépeket, táraznak, anyagot mozgatnak, motort pakolnak és csavaroznak. Ezek teherbírása az egészen kicsitől 165 kilogrammig terjed. A Comau-t préselésre használják. „A gyár eleinte csak hegesztésnél használt robotot, de mára minden hegesztés és fényezés automatizált” – hangsúlyozta válaszában a Magyar Suzuki Zrt. A vállalat esztergomi gyárában a 2016-ban indult és várhatóan jövőre lezáruló, Ginop-támogatású, többlépcsős innováció során már számos munkafolyamatot automatizáltak. Az autógyártás majdnem minden lépéséhez és egyre több munkafolyamatban használnak robotot.
A Mercedes nem kívánt válaszolni a Világgazdaságnak, de egy korábbi megkeresésünkkor azt közölte, hogy 2018 elején 700 robot működött a kecskeméti gyárban.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.