BUX 39,240.53
-1.65%
BUMIX 3,711.97
-1.12%
CETOP20 1,829.32
-2.80%
OTP 8,422
-0.78%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.75%
-1.73%
-1.49%
ZWACK 18,550
+1.09%
0.00%
ANY 1,570
-0.95%
RABA 1,095
+0.92%
0.00%
+0.63%
-3.12%
-0.94%
OPUS 165.8
-2.01%
+5.42%
-3.90%
0.00%
-3.19%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,918
-1.75%
-1.27%
ALTEO 2,370
-0.84%
+11.76%
-1.22%
EHEP 1,130
-5.83%
-0.83%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-0.77%
0.00%
0.00%
-0.36%
+0.81%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
-0.27%
-3.12%
NAP 1,238
+1.48%
0.00%
-15.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Gyorsan robotizálják a hazai autóipart

Folyamatosan emelkedik az automatizált gépek száma a magyarországi autógyárakban, ám az emberi munkára továbbra is szükség lesz.

A magyarországi autógyárakban a munkafolyamatok nagy részét váltják ki robotokkal, de arra minden gyártó felhívja a figyelmet, hogy az emberi munka a jövőben is megkerülhetetlen lesz – derült ki az iparági szereplők Világgazdaságnak adott válaszaiból.

Magyarországon a robotokat elsősorban az autóipar használja, néhány éve pedig még szinte kizárólag ez az ágazat működtetett automatizált eszközöket. A szentgotthárdi Opel-gyár motorépítő üzemében például 112 robot dolgozik, elsősorban Fanuc és Kuka gyártmányúak, de van egy Comau is a társaság sajtómunkatársától kapott válasz szerint. Tavaly a szerelő- és a gyártósoron öt-öt új robotot állítottak üzembe, a gyártást alapvetően a meglévő eszközök áthelyezésével fejlesztik. Mivel a PSA csoporthoz tartozó szentgotthárdi üzemben alacsony fokú a robotizáció, további, a meglévőkhöz hasonló típusú automatizált gépek vásárlására készülnek.

A Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában mintegy ezer hegesztő- és manipulátor robot dolgozik.

Fotó: Magyar Suzuki Zrt.

Az a terv – közölte a Világgazdasággal a társaság –, hogy a gépek fokozatos beszerzésével megvalósuljon az okosgyár-koncepció. A fejlődést mutatja, hogy a vállalat két és fél éve még csak 770 robotról számolt be.

Az Audi Hungaria győri egységének számos területén dolgoznak robotok,

például a motorgyárban, a présüzemben, a karosszériaüzemben, a lakkozóban, a jármű-összeszerelésnél, a minőségbiztosításban és a szerszámgyárban. A társaság pontos számot nem közölt, de annak alapján, hogy 2018 elején több száz robotja volt, és piaci információink szerint e szám az elmúlt két évben jócskán megugrott, már bőven több mint ezer robot dolgozhat a győri gyárban. A présüzemben, a présgép belsejében a munkafolyamatok között robotokkal mozgatják a lemezeket, a karosszériaüzemben mozgató- mellett ponthegesztő, ragasztó-, csavarozórobotok is működnek. A lakkozóban robotok viszik fel a festéket a karosszériára, a jármű-összeszerelőben pedig a futóműveket csavarozzák össze. A motorgyártás során csavarozásra, pozicionálásra, analízisre használnak robotokat, az illesztéseket pedig az Ádám és Éva nevű kobotok (együttműködő robotok) vizsgálják.

Az Opel-gyárban a Kuka robotokat kivétel nélkül a megmunkálósori mosógépekben használják, ezek kivételesen nagy teherbírású gépek, együtt mozgatják a motorblokkot és a hengerfejet az adapterrel. A Fanucok a szerelősoron és a gyártósoron is kiszolgálják a gépeket, táraznak, anyagot mozgatnak, motort pakolnak és csavaroznak. Ezek teherbírása az egészen kicsitől 165 kilogrammig terjed. A Comau-t préselésre használják. „A gyár eleinte csak hegesztésnél használt robotot, de mára minden hegesztés és fényezés automatizált” – hangsúlyozta válaszában a Magyar Suzuki Zrt. A vállalat esztergomi gyárában a 2016-ban indult és várhatóan jövőre lezáruló, Ginop-támogatású, többlépcsős innováció során már számos munkafolyamatot automatizáltak. Az autógyártás majdnem minden lépéséhez és egyre több munkafolyamatban használnak robotot.

A Mercedes nem kívánt válaszolni a Világgazdaságnak, de egy korábbi megkeresésünkkor azt közölte, hogy 2018 elején 700 robot működött a kecskeméti gyárban.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek