Cégvilág

Végképp elúszott a fővárosi reklámtender

Több mint egy év után ismét napirendre kerül a budapesti tömegközlekedés reklámhelyeinek kiszervezése. A főváros korábban megakadályozta, most viszont már belemenne, hogy a JCDecaux ajánlata nyerjen, csakhogy a francia hátterű céget a világjárvány miatt már nem érdekli a koncesszió. Ezzel milliárdokat veszít a BKV.

A BKV és a BKK igazgatósága új döntést fog hozni a reklámtender eredményével kapcsolatban

– közölte a Világgazdaság érdeklődésére a BKV. A budapesti közösségi közlekedési eszközök és közlekedési köztéri reklámhelyek reklámcélú hasznosítása címmel futó közbeszerzést a két fővárosi közlekedési cég még 2019 novemberében nyilvánította eredménytelennek, miután egy Karácsony Gergely főpolgármester által jegyzett közgyűlési határozat ellehetetlenítette a szerződéskötést.

A tender értéke megközelítette a 7 milliárd forintot, a francia érdekeltségű JCDecaux Hungary Zrt. (JCD) négy éven át havi 142 millió forintot fizetett volna a jogért.

Lapunk úgy értesült, hogy a társaság tulajdonosaival a napokban tárgyalások zajlottak egy esetleges szerződéskötésről. Csakhogy a Világgazdaság érdeklődésére a JCD arról tájékoztatott, hogy

a Covid-világjárvány az out of home (kültéri hirdetés) piacára gyakorolt negatív hatásai miatt nem tartotta fenn a BKV-nak tett ajánlatát a reklámtenderen.

Vagyis hiába táncolna vissza a városvezetés, a BKV lecsúszott az évi 1,7 milliárdos üzletről. Mindez különösen fájó, mivel ez az összeg majdnem két és félszerese a tömegközlekedési reklámhelyek mostani bérleti díjának. Jelen állás szerint határozatlan idejű szerződések alapján a metró belső felületeit a Promix Zrt. bérli és hasznosítja, minden egyéb reklámhelyet pedig a BKV saját cége, a Peron Reklám Kft. Ebből 2020-ban mintegy 744 millió forint bevétel származott. Négyéves időtartamra vetítve tehát a budapesti tömegközlekedés csaknem négymilliárd forinttól esik el ahhoz képest, ha a JCD pályázata győzött volna.

Fotó: MTI/Kovács Tamás

A BKV–BKK páros 2016 januárjában tette közzé eredeti felhívását a reklámhelyeinek értékesítésére. Összesen 12,5 ezer négyzetméter reklámhelyről van szó, ehhez adódnak az 1500 autóbuszon, 200 trolin, 630 villamoson és 450 metrókocsin kialakított promóciós platformok.

A pályázat elnyerésének értékét tovább növelte, hogy az ajánlatkérők négy, plusz opcionálisan további négy évre szerződtek volna a nyertessel. A főpolgármesteri tiltás ezen a ponton gáncsolta el a közbeszerzést, és kikötötte, hogy a fővárosi cégek nem írhatnak alá egy évnél hosszabb időre szóló szerződést a tulajdonukban, használatukban vagy vagyonkezelésükben lévő reklámfelületek hasznosítására. A közlekedési cégek illetékesei ezek után eredménytelenség miatt lezárták a közbeszerzést, emiatt azonban a Közbeszerzési Hatóság eljárást indított ellenük, amellyel összefüggésben a Közbeszerzési Döntőbizottság először 115, majd január első hetében újabb 5 millió forintos bírságot szabott ki.

A fővárosi vállalatok azt ígérték, hogy a befejezetlen eljárást követően új közbeszerzést írnak ki. Ez eddig nem történt meg.

A BKV úgy nyilatkozott lapunknak, hogy a mára összehívott BKV-s és BKK-s igazgatósági ülésen kialakult irányvonal függvénye, hogy indul-e új tender a tárgyban. Erről a JCDecaux Hungary Zrt. azt mondta, hogy ha lesz új eljárás, a tartalmának megismerése után döntik csak el, hogy ismét indulnak-e. Vagyis korántsem biztos, hogy legközelebb is rajtvonalhoz áll a francia multi hazai leánya, ráadásul a világjárvány következtében a kültéri reklámhordozók értékének csökkenése miatt számolni kell azzal, hogy a főváros nem kap majd olyan előnyös ajánlatot, mint az elszalasztott JCDecaux-pályázatban.

BKV BKK JCDecaux
Kapcsolódó cikkek