BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétórás figyelmeztető sztrájk a makói gumigyárban

Az aktuális műszak dolgozóinak a fele, nagyjából kétszáz munkavállaló vett részt a kétórás figyelmeztető sztrájkban tegnap a makói ContiTech Fluid Auto­motive Hungária Kft. telephelyén. Azért sztrájkoltak, mert a munkáltató tavaly nyáron egyoldalúan felmondta a kollektív szerződést a makói gumigyárban, az új megállapodásról pedig nem tudtak megegyezni. Ennek egyik oka, hogy a munkáltató a régóta az üzemben dolgozóktól elvett juttatásokból kívánja fedezni az újonnan belépők jövedelmének növelését – közölte a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség, amelynek tagja a sztrájkot szervező Makói Gumiipari Szakszervezet. A szövetség elnöke, Radics Gábor a Világgazdaságnak elmondta, hogy több mint száz munkavállaló hagyta el a céget tavaly nyáron közös megegyezéssel, amiért nem írták alá, hogy a járvány miatt csökken a munkaidejük és ezzel együtt a bérük is, továbbá száz-százötven dolgozót bocsátott el a cég tavaly, közülük sokat munkaköri alkalmatlanság miatt, vagyis az orvosi alkalmasságit nem kapták meg, ami sokat elárul a gyárban uralkodó állapotokról – tette hozzá. Ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a sztrájkkal nem a károkozás a céljuk, hanem a figyelemfelhívás annak érdekében, hogy ne romoljon tovább a munkavállalók helyzete.

A sztrájkolók követelik, hogy amíg a munkavállalók és a munkáltató képviselete nem tud megállapodni az új kollektív szerződésről, addig a dolgozók védelmében hozzák vissza a régit, illetve szakítson a munkáltató azzal a szemlélettel, hogy a régi dolgozók kárára jutalmazza az új munkavállalókat. Ezenfelül azt is igénylik, hogy technológiai módosítások, fejlesztések nélkül ne emeljék tovább a dolgozók számára előírt normákat, mert tarthatatlan a terhelésük.

A cég közleménye szerint a makói gyárban a kollektív szerződés megújítása júliusban kezdődött, és három szakszervezet – a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ), a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete (MTSZSZ) és a Contitech Dolgozók Független Szakszervezete (CDFSZ) – együttműködésével folytatódott az év végéig. Ekkor az MGSZ visszalépett a tárgyalásoktól, majd februárban sztrájkbizottságot alakított. Új kollektív szerződés a három szakszerve­zet és a munkáltató közös megállapodásának eredményeként jö­het létre. A munkáltató el­kötelezte magát amellett, hogy megállapodjon egy új, ver­senyképes kollektív szerződésről. Továbbra is arra törekszik, hogy a munkavállalókkal együtt tudja a makói telephely versenyképességét javítani és ezzel a gyár hosszú távú jövőjét biztosítani. A sztrájkbizottság követeléseivel kapcsolatban folynak az egyeztetések – áll a közleményben.

A ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói telephelye a csoport egyik legnagyobb és legmeghatározóbb tagja, ahol hűtő-fűtő csövek gyártását és szerelését végzik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.