Cégvilág

Az ébren maradás és az élmény miatt is szeretjük a kávét

A legnépszerűbb kávétípus Magyarországon az espresso – ez derült ki a Costa Coffee és a GKI Digital közös kutatásából, amelyben több mint 2700 személyt kérdeztek meg mindennapi kávéfogyasztási szokásaikról. A kutatás szerint az espresso leginkább reggel népszerű, a délután pedig a tejeskávék ideje – ekkor van inkább idő leülni és nyugodtan elfogyasztani egy nagyobb adag, tejjel is megbolondított feketét.

Fotó: Shutterstock

A felmérésben 2021 márciusában 2721 embert kérdeztek meg kávézási szokásairól, közülük mintegy 2000-en tartják magukat rendszeres kávéfogyasztóknak.

A válaszadók közül minden második (53 százalék) fogyaszt rendszeresen espresso kávét, a második legnépszerűbb kávétípusok a tejeskávé (31 százalék) és a cappuccino (30 százalék). A férfiak körében a legnépszerűbb az egyszerű, de sokak szerint a legízletesebb kávé, az espresso: a férfiak 64 százaléka mondta, hogy rendszeresen így issza italát, míg a nők többsége a tejes italokat fogyasztják szívesebben.

A kutatás szerint korcsoportbeli különbségek is mutatkoznak: a 18-29 éves korosztályban a legnépszerűbbek a tejes italok, ők az átlagos 30-31 százalékos aránynál jóval magasabb arányban fogyasztanak cappuccinót (47 százalék) és caffe latte-t (46 százalék). Mindössze a válaszadók 8 százaléka mondta azt, hogy mindegy milyen típusú kávé, bármit szívesen megiszik.

A napszak is befolyásolja kávéválasztási szokásainkat: espresso-t leginkább reggel fogyasztanak a válaszadók. 86 százalékuk iszik egyet rögtön ébredés után, de délben (39 százalék) és délután (34 százalék) is népszerű ez a változat. Szintén reggel népszerűek az egyéb tej nélküli kávéitalok, mint a doppio, americano vagy az espresso lungo. A délutáni időszak inkább tejes italoké – ilyenkor fogyasztják a legnagyobb arányban ezeket a válaszadók.

A felmérés szerint a legtöbben két okot jelölnek meg arra, hogy kávét fogyasszanak: a válaszadók 56 százaléka kedvelt íze miatt issza, míg a napindító „5 perc kizökkenés” 39 százalékuknak fontos. A harmadik legnépszerűbb indok a koffeintartalom (35 százalék) – a fiatalok körében ennek fontossága jóval magasabb, minden második 30 év alatti emiatt is kávézik.

Mit adunk a kávénkhoz?

Számtalan kiegészítő létezik, melyekkel feldobhatjuk mindennapi kávénkat: a felmérés adatai alapján leginkább hideg tejjel (34%), barna cukorral (24 százalék), cukorpótlóval (23 százalék), fehér cukorral (20 százalék), és tejszínnel, tejszínhabbal (20 százalék) fogyasztják a válaszadók. Nők esetében fontos kiegészítők az alternatív tejek, míg a férfiak körében a folyékony tejszín népszerűbb az átlagosnál, a fiatalok pedig nagyobb arányban fogyasztanak fehér cukrot az átlagnál.

A koronavírus előtt minden harmadik válaszadó havonta néhányszor választott valamilyen vendéglátóhelyet a kávéja elfogyasztására. Szintén harmaduk hetente vagy hetente akár többször, míg 5 százalékuk akár naponta kávézott kávézóban. A kávézó választásakor számukra fontos szempontnak bizonyult a kávé frissessége, valamint az állandó, kiszámítható minőség. Az ár nem döntő tényező a választáskor, de azt is elmondták a felmérés résztvevői, hogy espresso-ért átlagosan 482 forintot, míg latte vagy cappuccino típusú italokért 694 forintot hajlandóak fizetni egy kávézóban.

felmérés Costa Coffe kávé GKI Digital
Kapcsolódó cikkek