Cégvilág

Hatalmasat nőtt a Covid alatt a Hell

Harmadával bővült az elmúlt évben a Hell Energy, és bár a belföldi értékesítés is jól teljesített, ma már egyértelműen az export húzza az italgyártó óriás szekerét.

Győztesen került ki a koronavírus-járványból a Hell Energy Magyarország Kft., amit a vállalat éves beszámolója is alátámaszt. A budapesti központból irányított, de a Borsod megyei Szikszón termelő italgyártó 34 százalékkal 68,99 milliárd forintra növelte tavaly az árbevételét. A rekordévhez a belföldi értékesítés 30,42, az pedig 38,57 milliárd forinttal járult hozzá, az előbbi 21, az utóbbi pedig 46 százalékos bővülésnek felel meg 2019-hez képest. A külpiaci jelenléttel kapcsolatban a társaság a kiegészítő mellékletben részletezte, hogy az Európai Unión belül a legnagyobb árbevételt generáló országok közé esetükben Románia, Bulgária és Szlovákia tartozik, az EU-n kívüli export legjelentősebb célpiacai pedig Bosznia-Hercegovina, India és Ukrajna.

Az importbeszerzésekben a legfőbb partnereik ciprusi, német, illetve osztrák cégek.

Az egyéb bevételekről az energiaitalgyártó óriás beszámolójában az szerepel, hogy a járványhelyzetre és az alumínium világpiaci árának csökkenésére tekintettel az alumíniumdoboz-beszerzések után utólag jelentősebb engedményt kaptak, ami több mint 3,4 milliárd forintot hozott a konyhára, ez az összeg az egy évvel korábbi 196 millió forinthoz képest 1632 százalékos változásra utal.

Fotó: Shutterstock

Csúcsra járt a pandémia évében a szikszói termelés.

Eközben költségoldalon az anyagjellegű ráfordítások 42 százalékkal 53,78 milliárd forintra nőttek, a személyi jellegűek pedig 24 százalékkal 3,55 milliárdra. A Hell indoklása szerint a költségek a termelési volumen növekedése miatt ugrottak meg, emellett nemcsak a létszám nőtt, hanem dolgozói bérfejlesztés is történt.

Az eladott áruk beszerzési értéke pedig a jegeskávé termékek forgalomnövekedése miatt emelkedett.

A forgalomnál is látványosabb mértékben nőtt a Hell nyeresége tavaly: az üzemi 4,38 milliárd forintról 8,64 milliárdra, az adózott pedig 2,55-ről 6,97 milliárd forintra kúszott fel. Az italgyártó cég beszámolója értelmében a csaknem hétmilliárdos profit 80 százalékát eredménytartalékba helyezik, a fennmaradó 20 százalékot pedig kifizetik osztalékként.

A társaság igen jelentős, 43 milliárd forint felett stagnáló hosszú lejáratú kötelezettségeiből 28,5 milliárdot kötvénykibocsátás magyaráz.

vg graf

Mint ismert, ekkora összegben még 2019. december 16-án hajtott végre sikeres kibocsátást a Hell, ezúton 29,06 milliárd forint külső forrást vontak be 2,45 százalékos kamat mellett. A társaság a tízéves futamidejű, fix kamatozású kötvényből származó forrás számottevő részét felhasználta beruházásaira és a kereskedelmi bankoknál fennálló hosszú lejáratú hiteleinek kiváltására. A kötvényeket 2020. május 27-től a BÉT Xbond platformján jegyzik. A rövidlejáratú kötelezettségek tavaly 28 százalékkal 4,87 milliárd forintra híztak, amit az értékesítés növekedése következtében a népegészségügyi termékadóval indokol a Hell.

A társaság által igénybe vett szolgáltatások 37 százalékkal 12,59 milliárd forintra nőttek.

Ehhez nagyban hozzájárult, hogy tavaly nagyobb hangsúlyt fektetett a marketingre a társaság, miközben a fuvardíjak, jutalékok és logisztikai költségek döntően a magasabb forgalom és az értékesítés változó földrajzi összetétele miatt emelkedtek.

Az elmúlt évben 6,9 milliárd forintot fordítottak épületberuházásokra, ebből 5,6 milliárdot a szikszói kávéüzemre.

Emellett 4,1 milliárdot emésztettek fel a műszaki gépek, berendezések, járművek, míg egyéb beszerzésre 1,4 milliárd ment el. Csereklye Barnabás ügyvezető tavaly a Figyelőnek adott interjúban azt mondta: tíz év leforgása alatt százmilliárd forintot fektettek be, idén májusban azonban újabb mérföldkőhöz érkezett a Hell. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, hogy a cégcsoport érdekeltségébe tartozó, alumínium italdobozokat gyártó Quality Pack Zrt. jelentősen bővíti kapacitását Szikszón, s a 19 milliárd forintos beruházáshoz a kormány 7 milliárdos állami támogatást biztosít. A fejlesztés 120 új munkahelyet teremt, és évente 3 milliárd doboz gyártását teszi lehetővé. További kapcsolt vállalkozás a Hell Automata Üzemeltető Kft. és a Hell Energy Store Kft., valamint a főtevékenységhez nem köthető, a turizmusban érdekelt Avalon Park Kft. Utóbbit a tatai szállodaberuházás miatt számtalan támadás érte.

energiaital profit 2020 beruházás Hell Energy nyereség beszámoló
Kapcsolódó cikkek