Cégvilág

Világszerte egyre kapósabb a fintech

Az elmúlt évre reflektálva az ESET az egyik ilyen gyorsan fejlődő terület, a pénzügyi technológia, azaz a fintech vizsgálatát helyezte a fókuszba. A kiberbiztonsági vállalat több mint 10 ezer fogyasztót és senior üzleti vezetőt kérdezett meg az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Japánban, Mexikóban és Brazíliában.

A magánszemélyeket is érdekli a fintech

Mivel a lezárások hatására életünk számos területe költözött az online térbe, nem meglepő, hogy a fintech alkalmazások használata is megnőtt. Az ESET felmérésének fogyasztói szegmenséből kiderült, hogy

globálisan a felnőtt fogyasztók 51 százaléka 1-5 féle fintech alkalmazást használ, ideértve a digitális pénztárcákat, a költségvetés-tervező alkalmazásokat és a virtuális bankokat.

Mindössze egyharmaduk (33 százalék) válaszolta azt, hogy nem változtak a bankolási szokásaik a koronavírus miatti lezárások idején.

A kiberbiztonság háttérbe szorult

Annak ellenére, hogy több fintech alkalmazást is használnak,

világszerte csak a fogyasztók fele (49 százalék) telepített minden eszközére biztonsági szoftvert, így a másik felük védtelen a pénzügyeiket célzó kibertámadásokkal szemben.

42 százalékuk nem használ jelszókezelőt, amely segítene az erős és egyedi jelszavak létrehozásában, illetve a hitelesítő adatok kitöltésének és a brute force-támadások megakadályozásában. A kiberbiztonság terén a fogyasztók továbbra is kockázatos magatartást tanúsítanak, például nyilvános WiFi hotspotokhoz csatlakozva hajtanak végre pénzügyi tranzakciókat.

Ahogy a fintech alkalmazások használata egyre fontosabbá és széleskörűbbé válik, elengedhetetlen, hogy a kiberbiztonsági gyakorlatok lépést tudjanak tartani ezzel – ellenkező esetben a magánszemélyek és a vállalkozások is azt kockáztatják, hogy kiszolgáltatottá válnak a támadásoknak.

A vállalkozásokat is érdekli a pénzügyi technológia

A fintechbe történő vonzó lehetőség a vállalkozások számára is, mivel a technológia számos előnnyel jár: többek között kevesebb költséget, könnyű használatot és a piacra történő egyszerűbb belépést kínál.

A vállalkozások döntő többsége (81 százalék) egyetért abban, hogy a koronavírus-járvány még szükségesebbé tette a pénzügyek fokozott védelmét. Ezen felismerés ellenére csaknem egyharmaduk (28 százalék) nem fektet be aktívan a pénzügyek védelmének megerősítését célzó új technológiákba, vagy legalábbis nem tudatosan.

Ami a jövőbeli terveiket illeti, a senior üzleti vezetők több mint kétharmada (68 százalék) arra számít, hogy vállalataik fintech-befektetései növekedni fognak a 2021-es és 2022-es évben. A vállalkozások több mint fele már online fizetésfeldolgozó és könyvelési megoldásokat használ pénzügyeinek kezeléséhez, harmaduk pedig fontolgatja a szabályozási technológia (RegTech), a bankfiók nélküli bankok és a biztosítási technológia (InsurTech) alkalmazását.

Fotó: Shutterstock

Az üzleti működést világszinten átalakító különböző pénzügyi technológiák a következők:

  • Online fizetésfeldolgozók: az ESET kutatásából kiderül, hogy az online fizetésfeldolgozás a vállalatok által legnagyobb mértékben használt pénzügyi technológia, a vállalatok 56 százaléka alkalmazza. A fizetésfeldolgozók irányítják a hitel- vagy bankkártya tranzakció folyamatát, továbbítják az ügyfelek kártyaadatait a vállalkozások bankjainak.
  • Online határokon átnyúló fizetés: szintén egy rendkívül fontos technológia a globális e-kereskedelem szempontjából. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy a tranzakció címzettje és kedvezményezettje külön országokban tartózkodnak, ezért fontos, hogy a vállalkozások képesek legyenek határokon átívelve utalni – ez egyike a megannyi területnek, ahol a fintech egyre gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a pénzügyi folyamatokat.
  • Online számlázás: a világ vállalatainak csaknem fele (44 százalék) használ online számlázást – derül ki az ESET kutatásából. Ez a technológia leegyszerűsíti a számlázási folyamatot, lehetővé téve a vállalkozások számára a pénzforgalom hatékonyabb nyomon követését.
  • Biztosítási technológia (InsurTech): az InsurTech egy rendkívüli gyorsasággal növekvő szektor, az ESET kutatása szerint a vállalkozások 33 százaléka használja jelenleg és 32 százalékuk fontolgatja a jövőbeni alkalmazását. Az új típusú – például az intelligens eszközök által gyűjtött – adatok felhasználásával az InsurTech lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy igazán testreszabott biztosítási irányelveket hozzanak létre.
  • Szabályozási technológia (RegTech): a RegTech automatizálással oldaná meg a szabályozással kapcsolatos vállalati kihívásokat. A szektor úttörői arra használják ezt a technológiát, hogy a szabályozásokkal kapcsolatos monitoringot, riportálást és megfelelőséget biztosítsanak a vállalkozások számára.
  • A senior üzleti vezetők 45 százaléka úgy véli, hogy az online fizetésfeldolgozók hozzájárulhatnak a profitnöveléshez, ezáltal segítve a vállalatokat a talpra állásban egy sokak számára rendkívül nehéz év után. A fogyasztók úgy tervezik, hogy a világjárványt követően is többet fognak online vásárolni, vagyis a kiskereskedők több pénzügyi tranzakciót fognak online feldolgozni, amihez megfelelő és biztonságos technológiára lesz szükségük.

    Amint ezek a példák is szemléltetik, a pénzügyi technológiát sokféleképpen alkalmazzák szerte a világon, és szerepe a globális üzleti életben csak növekedni fog az elkövetkező években, ezért minden eddiginél fontosabbá válik ezen pénzügyi megoldások megfelelő védelme.

    pénzügyek Fintech kibertámadások pénzügyi biztonság kiberbiztonság vállalkozások
    Kapcsolódó cikkek