Cégvilág

A németek szerint nem lehet klimatizálni a Budapestre szánt villamosokat

Sokáig úgy tűnt, hogy a 3-as metró szerelvényeinek korszerűsítése után még egyszer nem érkezhetnek olyan járművek a budapesti tömegközlekedésbe, amik nem klimatizáltak. Most mégis ezt történik, ezúttal légkondi nélküli villamosokat venne a városvezetés milliárdokért.

Nem lehetséges - ezt írja a Frankfurti Közlekedési Vállalat (VGF) a saját honlapján az R-wagen típusú villamosainak utólagos klimatizálásáról. 

A kérdés hosszú ideje téma a nyolcászezres hesseni város utazóközönségének körében, mivel a VGF villamosparkjának csak kétharmadán van légkondi. A maradék egyharmadba tartozik a Duewag-Siemen 1993 és 1997 között gyártott R-szériája is, amelynek 38 darabos flottájából 35-öt a főváros most megvásárolna. A járművek két ütemben érkezhetnek: 2021-22-ben 15 darab R1-es, 2025-26-ban pedig 20 darab R2-es modell. Egy prototípust az idei utolsó negyedévében leszállíthatnak a németek.

Fotó: VGF

Az ügyletről szóló határozatot június közepén fogadta el Karácsony Gergely főpolgármester, a beszerzéshez mintegy 7,7 milliárd forintot biztosított. A Tüttő főpolgármester-helyettes által jegyzett kapcsolódó javaslat csupán érintőlegesen tér ki a csaknem harminc éves járművek klimatizáltságára: elismeri, hogy a járművek nem rendelkeznek utastéri klímaberendezéssel, de azt állítja, hogy "a BKV jelenlegi műszaki ismeretei alapján ennek beépítése lehetséges". 

Csakhogy a VGF által a témában készített részletes, 2017 nyarán publikált, az utasoknak szóló tájékoztatás ennek homlokegyenest ellentmond.

A frankfurti társaság alapvetően két okot jelölt meg, miért nem szerelhetők fel légkondival az R-wagenek. Az egyik, hogy

a villamosok tetejének statikai adottságai nem alkalmasak arra, hogy ilyen súlyos gépegységeket telepítsenek rá.

Ezek össztömege ugyanis akár a másfél tonnát is elérheti, amit nem bírna el a vázszerkezet. (Erről a problémáról a VGF egy helyi lapnak 2018 augusztusában, tehát kevesebb, mint három éve is még beszámolt.) Mivel az R-széria alacsonypadlós konstrukció, arra sincs lehetőség, hogy a jármű más felületére - például a "hasára" - helyezzék el az elemeket. A beltéri telepítést pedig azért zárták ki, mert ennek a megoldásnak a területigénye az ülések számának csökkenését okozná. Az R-wagen eredetileg 59 ülő és 111 álló hellyel rendelkezik. 

Az utasokat azzal nyugtatták, hogy a villamosok tetőablakokat kapnak, ami elősegíti majd a friss levegő beáramlását.

Mivel a BKV villamosállománya 80 százalékban magas padlós, korszerűtlen járművekből áll, a flotta frissítése megalapozott törekvés. Ugyanakkor a Frankfurtban eladó sorba került villamosok üzemidő tartaléka legfeljebb 15-20 év (egy újé ennek a duplája), vagyis a milliárdokba kerülő megvásárlásuk mindössze átmenetileg javítaná a szolgáltatási színvonalat.

Ráadásul a klimatizálás hiánya, illetve a bizonytalan helyzet ennek pótolhatósága kapcsán teljességgel szembe megy mind az utasok elvárásaival, 

mind pedig a jelenlegi városvezetés által eddig vallott közlekedéspolitikával. Karácsony Gergely többször kritizálta, hogy elődje, Tarlós István ciklusában a 3-as metró szerelvények modernizálását légkondicionálás nélkül rendelte meg Budapest. 

3-as metró BKV Budapest Főváros Önkormányzat villamostender Frankfurt klíma VGF légkondicionáló
Kapcsolódó cikkek