BUX 50,982.15
-2.66%
BUMIX 4,270.78
-3.03%
CETOP20 2,305.89
-2.89%
OTP 17,530
-3.20%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-0.79%
-1.86%
-2.89%
ZWACK 16,400
-1.20%
-1.65%
ANY 1,570
-2.79%
RABA 1,510
-3.82%
-2.08%
-0.82%
-4.35%
-4.07%
OPUS 246.5
-2.57%
-5.66%
-3.56%
-1.32%
-2.28%
OTT1 149.2
0.00%
-6.25%
MOL 2,378
-2.38%
-4.05%
ALTEO 1,360
-2.51%
0.00%
-5.42%
EHEP 1,950
-1.27%
-2.36%
-3.56%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-4.15%
-1.51%
0.00%
-0.40%
SunDell 37,400
0.00%
-2.99%
-2.67%
-5.03%
-3.84%
-0.47%
-2.82%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Ha sikerül is, zsebbenyúlós lesz a klíma

Miközben továbbra is kérdés, hogy egyáltalán lehetséges-e, egy fővárosi dokumentum azzal kalkulál, hogy a Frankfurtban kinézett járművek teljes vételárának ötödébe kerülne a légkondicionálás utólagos beépítésére.

Több mint 1,6 milliárd forintjába kerülhet a fővárosnak a használt német villamosok utólagos klimatizálása – ez derül ki egy lapunk által megismert vonatkozó dokumentumból. Mindez azt jelenti, hogy

a teljes, mintegy 7,7 milliárdos beszerzési költség ötödét a légkondicionálás tenné ki. Az utastéri klíma beépítése járművenként 43 millió forintot emésztene fel, a megvásárolni tervezett 35 villamosra vetítve tehát 1,5 milliárd forintot.

Ehhez jönne még hozzá a járművezetői fülkék klimatizálása 135 millió forintért, villamosonként 9 millióért. Erre csak az első körben leszállított 15 kötött pályás járműnél lehet szükség, mivel a többi várhatóan rendelkezni fog ezzel a funkcióval, mire Budapestre érkeznek, terv szerint 2026-ban. Az sem zárható ki, hogy amennyiben megtörténik az utastér légkondicionálása, ez elégséges lesz a sofőrállások hűtésére is, így a 135 milliós tétel felszabadulhat. Mindez egyelőre csupán becslés, mivel a klimatizálás konkrét műszaki megoldása nem ismert, ahogy az is nyitott kérdés, hogy a járművek vázszerkezete megfelelő-e ehhez a beavatkozáshoz. 

Fotó: Shutterstock

Az eladó, a Frankfurti Közlekedési Vállalat (VGF) a már említett első 15 villamos darabját 400 ezer euróért, átszámítva nagyjából 140 millió forintért értékesítené a BKV-nak. A szállítással és a honosítás kiadásaival kalkulálva az egységár már 220 millió forint magasságába szökik fel, amiből tehát 43 millió forint csak a légkondicionálás megoldása.

Ennek a pluszkiadásnak a mértéke felveti a kérdést, hogy mennyiben racionális szándék a klíma utólagos beépítése. Összehasonlításképp: egy új, alacsony padlós, klimatizált spanyol CAF – amelyből a BKK még 51 darabot rendelhetne meg, de a főváros – forráshiányra hivatkozva – nem járul hozzá, 700 millióba kerül.

Mint, ahogy arról korábban a Világgazdaság beszámolt, a főváros összesen 35 darab, a tervezett forgalomba állításukkor már 30 éves Siemens-Düwag alacsony padlós villamost vásárolna meg a VGF-től, amelyhez Karácsony Gergely főpolgármester legfeljebb 7,7 milliárd forint fedezetet biztosított a múlt hónapban.

Az 1993-as, illetve 1997-es gyártású R-wagen nevű kocsikban nincs klíma, viszont a városvezetés abból indul ki, hogy a telepítése műszakilag lehetséges. Ugyanakkor ennek ellentmond, hogy a VGF a saját honlapján arról tájékoztatja a frankfurti utazóközönséget, hogy az utólagos klimatizálására nincs lehetőség,

mivel a járművek statikai adottságaik nem alkalmasak arra, hogy nagy tömegű gépegységeket helyezzenek el a tetőszerkezetre. Már pedig a klímaberendezések súlya akár a másfél tonnát is elérheti.

A BKV mindenesetre hétfőn bejelentette, hogy a cég igazgatósága döntött a „Használt, alacsonypadlós villamosok beszerzése” tárgyú közbeszerzési eljárás megindításáról. Kiemelték, hogy először egy prototípus járművet vennének, a további villamosok megrendelése ennek a tapasztalatnak a függvénye lesz. A fővárosi cég kitért rá, hogy az elkészült honosítási tervnek része a klimatizálás, amely a megítélésük szerint megvalósítható. Ennek kapcsán hivatkozott egy előzetes gazdaságossági számításra, amely alapján a klimatizálás költségeit is figyelembe véve tízéves futamidőre vetítve nagyságrendben hasonló költség mellett üzemeltethetők az R-wagenek, mint a velük kiváltani szándékozott, valóban kiöregedett Ganz-csuklósok. Figyelemre méltó, hogy a BKV azt is megjegyezte, hogy klimatizálás nélkül már több száz millió forint költségmegtakarítás érhető el. Mindez akár azt is előrevetítheti, hogy a főváros végül lemond a járművek klimatizálásáról, ami viszont teljességgel szembe menne mind az utasok elvárásaival, mind pedig a jelenlegi városvezetés által eddig vallott közlekedéspolitikával.

Kapcsolódó cikkek