BUX 50,961.25
-2.68%
BUMIX 4,273.42
-0.99%
CETOP20 2,251.73
-3.61%
OTP 17,135
-4.62%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-4.38%
-0.26%
-1.21%
ZWACK 16,500
-0.60%
0.00%
ANY 1,530
-0.65%
RABA 1,365
-1.80%
-2.18%
-1.63%
+2.72%
+1.57%
-1.79%
+6.33%
-0.47%
-1.52%
-1.71%
OTT1 149.2
0.00%
-2.07%
MOL 2,450
-0.97%
+2.33%
ALTEO 1,750
-1.13%
0.00%
+0.84%
EHEP 1,670
-5.92%
0.00%
-3.08%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.20%
-0.12%
+4.93%
0.00%
SunDell 39,000
0.00%
-4.84%
-2.22%
-2.87%
0.00%
+0.51%
-1.47%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Harmincéves villamosokat vesz a főváros

Az új spanyol CAF-okra nem volt pénz, most viszont majdnem nyolcmilliárd forintot talált a városvezetés használt német villamosokra. Ráadásul részben olyan forrásból, amelyről korábban azt állították, hogy nem áll a rendelkezésükre.

Elfogadta Karácsony Gergely főpolgármester Tüttő Kata főpolgármester-helyettes előterjesztését, amelyben használt német villamosok beszerzését javasolta a fővárosnak

– értesült a Világgazdaság.

Eszerint három ütemben összesen 35 darab, Frankfurtban eladósorba került kötöttpályás jármű érkezik a budapesti tömegközlekedésbe mintegy 7,7 milliárd forintért.

A BKV bízik benne, hogy a Frankfurti Közlekedési Vállalat (VGF) hajlandó lesz tárgyalni

a honosítási és szállítási költségekkel együtt 220 milliós darabár mérsékléséről.

A Siemens-Düwag alacsony padlós villamosok 1993-as, illetve 1997-es gyártmányúak, tehát a főváros 25-30 éves szerelvényeket vesz, amelyek ráadásul nem klimatizáltak – igaz, ennek utólagos beszerelése műszakilag lehetséges.

Fotó: VGF

A városvezetés járműbeszerzési döntése azért is különös, mert éppen a hetekben derült ki, hogy az új, korszerű, klimatizált CAF-villamosok május 18-án lejárt opciójából egyetlen darabot sem hívott le a BKK forráshiányra hivatkozva. A lehetőség nem úszott el teljesen, a spanyol gyártó ugyanis belement, hogy még egy évig fenntartsa Budapestnek a – még egy 2014-es szereződés alapján rendelkezésre álló – feltételes mennyiséget.

A rövid kivitelű CAF egységára 700 millió forint, vagyis a főváros által most jóváhagyott keretből 11 modern villamossal javulhatott volna a budapesti közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala.

Nem mellékesen ezeknek 200 férőhely a kapacitásuk, míg a szóban forgó VGF-modelleké legfeljebb 170. Ennek azért van jelentősége, mert a tervek szerint a használt villamosok rövid távon a nagy kihasználtságú 2, illetve a 2M vonalakon futhatnak, a szűkebb utastér viszont a csúcsidőszakokban kellemetlen lehet az utazó­közönségnek.

További furcsa eredményt ad, ha az összevetés a tavalyi, szintén egy évvel elcsúsztatott troliopcióval történik. Az ugyancsak vadonatúj, 51 darab Skoda-Solarisból szintén finanszírozási gondok miatt nem kért a városháza 2020. november végéig. Ez a tétel nagyjából 11 milliárdba került volna, és összesen 4900 korszerű férőhellyel bővítette volna a BKV utaskapacitását. Hét hónappal később azonban már nem okoz nehézséget nagyjából 5900, távolról sem új férőhelyre 7,7 milliárdot áldozni. Ám ennél is érdekesebb kérdés, hogy honnan teremti elő most ezt a pénzt a főváros:

részben az Európai Beruházási Bankkal (EIB) korábban kötött hitelszerződés terhére, méghozzá úgy, hogy a még meglévő keretet átcsoportosítja.

A Skoda-Solaris trolik, valamint a CAF-villamosok megvásárlása érdekében éppen ugyanezt javasolta a kormány a főpolgármesternek annak idején, erről még kormányhatározat is született. Csakhogy Karácsony Gergely akkor azt állította, hogy ez nem lehetséges, mivel az EIB-hitel már le van kötve, és különböző beruházásokra kell. Ezek szerint mégis rugalmasan kezelhető a keret.

Mindezekkel együtt is fontos leszögezni, hogy a BKV villa­mos­parkjának frissítése jó és támogatandó cél. A járművek 83 százaléka már kifutott a gyártók által ajánlott élettartamból, 2024–2025-re csaknem száz 50 év körüli villamos szállíthatja az utasokat. Ezért sem halogatható a flotta cseréje. Az persze véleményes, hogy a harmadik X-hez közelítő frankfurti járművekkel mennyiben javulnak a pillanatnyi állapotok.

Kapcsolódó cikkek