Cégvilág

Magyarországra is begyűrűzhet a Leerdammer sajt felvásárlásának a hatása

Két francia multi ügyletével a holland sajtmárka a Bel csoporttól a Lactalishoz kerülhet. A gigatranzakció nemcsak európai szinten érdekes, hanem akár a magyar tejtermékpiacra is hatással lehet. A Lactalisnak ugyanis van hazai érdekeltsége.

Nem zárható ki, hogy amennyiben a világhírű Leerdammer sajt eladása sikerrel zárul, azzal a magyar piac is jól járhat. Az idén márciusban jelentették be, hogy két francia tejtermékgyártó óriás között exkluzív tárgyalások kezdődtek a holland márka felvásárlásáról. A sajtokra specializálódott Bel csoporttól a Lactalis venné át a Leerdammer komplett portfólióját, illetve az előbbi több leányvállalatát Németországban, Olaszországban és Ukrajnában. A két társaság igazgatótanácsa már egyhangúlag támogatta a tranzakciót, ugyanakkor annak hivatalossá válására még várni kell.

Fotó: Shutterstock

Az ügylethez a méretéből fakadóan az Európai Bizottság, illetve az illetékes trösztellenes szervek jóváhagyására is szükség van, ez a tervek szerint talán még az idén nyáron megszülethet.

A VG információi szerint azonban a határidő könnyen kitolódhat, mivel a hatósági folyamat még az elején tart.

A francia cégek üzletkötése nemcsak az európai, illetve ezen belül a felsorolt országok piacára lesz hatással, hanem akár a magyarországi tejtermékszegmensre is. A tavaszi tájékoztatáskor Emmanuel Besnier, a Lactalis csoport elnöke arról beszélt, hogy a Leerdammer megszerzése a hozzájuk került üzemek gyártásba való bekapcsolásával megnyitja a holland sajtpiacot, illetve kifejtette, hogy a márka növekedését célozták meg a következő időszakban. Nem csoda, hiszen a brand potenciálja jelentős: 2002 óta, amikor a Bel csoport érdekeltségébe került, majdnem megkétszereződött az értékesítés mennyisége és az értéke is.

Ennek kapcsán fontos kiemelni, hogy a Lactalisnak van magyar érdekeltsége a Kuntej Zrt. révén. A tiszafüredi telephelyű vállalat 1976-ban jött létre, 1992-től működik Kuntej néven, a nemzetközi Lactalis csoport pedig 2015-ben vásárolta fel. Azóta a Kuntejnél számos technológiai, illetve infrastruktúra-fejlesztést hajtottak végre, például a túró, a tejföl, a joghurt vagy a kefir kategóriájában.

A csaknem száz országban jelen lévő, 250 gyártóhellyel rendelkező francia multi Magyarországon a Parmalat tejtermékeket, a Galbani Mozzarella és a Président magas minőségű sajt- és vajtermékeit kínálja, a Parmalat termékek többségét pedig itt is állítja elő.

Ezeken kívül a Kuntej, a Szeretem és a Füredi márkák is a tiszafüredi gyárban készülnek, az utóbbi kettő sajtokat is felvonultat. Vagyis a sajttermelés nem ismeretlen a Kuntej számára, így papíron lehet arra esély, hogy a Leerdammer bekerüljön a termékpalettába.

Fotó: VG

A VG érdeklődésére ezt a forgatókönyvet sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudta a Lactalis Hungária Kft. HR-igazgatója, Kéri-Horváth Nándor, a VG megkeresésére azt írta, hogy az akvizíció kezdeti stádiumában még nem tudnak érdemi információval szolgálni.

Amennyiben a későbbiekben publikus információ birtokába jutunk ebben kérdéskörben, meg fogjuk osztani a médiával

– tette hozzá.

A Kuntej Zrt. egyébként kiváló évet zárt 2020-ban: nettó árbevétele 31 százalékkal, 7,9 milliárd forint fölé bővült 2019-hez képest, az adózott eredménye pedig szűk 2 millió forintról közel 295 millió forintra ugrott.

felvásárlás lactalis Kuntej Zrt. Leerdammer sajt
Kapcsolódó cikkek