A siker egyik kulcsa a projektmenedzsment elsajátítása.

Az e-kereskedelmi platform (weboldal) önmagában is egy folyton változó és fejlődő projektnek tekinthető. Hiszen hónapról hónapra újabb fejlesztések látnak napvilágot, ami a vásárlók jobb kiszolgálását, meggyőzését szolgálja. De emellett számos kisebb projektből épül fel a nagy egész, legyen szó a beszállítókkal való egyeztetésről, marketingkampányról vagy vásárlókezelésről.

Hogyan néz ki a jó projektmenedzsment? Hogyan lehet hatékonyan végezni? Ehhez gyűjtöttünk össze gyakorlati tippeket.

Fotó: freepik 

Tűzzünk ki SMART-célokat

A SMART kifejezés egy angol mozaikszó, amely a

  • Specific (specifikus), 
  • Measurable (mérhető),
  • Attainable (elérhető),
  • Realistic (reális) és
  • Timely (időszerű) szavak kezdőbetűiből áll össze.

Feladatdelegálás előtt érdemes átgondolni, hogy megfelel-e a feladatleírás mind az 5 feltételnek. Ha nem, és valljuk be, a legtöbbször ez így szokott lenni a rohanó feladatorientált világunkban, akkor szánjunk további néhány percet a pontosításra. A munkatársak fókuszáltan és motiváltan tartása nagyon fontos a projekt sikeres elvégzéséhez. 

Mérjük a feladatokra fordított időt

Az e-kereskedelmi vállalkozások gyakran támaszkodnak a távmunkára és a rugalmas munkaidőre, amit az elmúlt lassan 2 évben a pandémia okozta lezárások még inkább előtérbe helyeztek. Ez azt jelenti, hogy még nehezebb megfigyelni, ki, melyik feladaton és mennyit dolgozik pontosan.

Ez azért jelent problémát, mert az idő értékes erőforrás, és nehéz hatékonyan menedzselni egy csapatot, ha nem tudjuk, hol veszítünk drága perceket. Nagyon fontos kiemelni, hogy itt nem a munkatársak „pórázon tartása” a cél. Épp ellenkezőleg, az ő munkájuk segítése hatékonyabb feladatmegoldásokkal és jobb időmenedzsmenttel. Ez egy teljesen más vezetői hozzáállás!

Egy 10 fős csapat esetében, ha a csapattagok naponta és egyénenként 15 perccel gyorsabban végeznek egy-egy feladattal, akkor az havi szinten már 50 órányi extra kapacitást tud jelenteni.

Fotó: rawpixel.com

Soha ne hagyjuk abba a tesztelést!

Normál esetben megtervezünk egy projektet, kivitelezzük, elérjük a kívánt célokat és lezárul a folyamat. Legtöbb esetben így néz ki egy projekt menedzsmentje.

Ugyanakkor az e-kereskedelemben a legritkább esetben történik így egy projekt kivitelezése. Itt nagyon kevés projekt fejeződik be igazán, amire azt lehet mondani, hogy készen van.

Megtervezünk weboldalfrissítéseket, utána teszteljük őket például A/B teszteléssel, hogy lássuk, melyik verzió teljesít jobban, és aztán újra visszatérünk a tervezéshez, hogy egy még jobb változat szülessen.

De miért történik mindez? Mert nincs tökéletes terméklista, webáruház vagy kosároldal az e-kereskedelemben. Mindig lehet valamelyik szegmenst fejleszteni, legyen szó üzleti modellről vagy online marketingről. Az eddig említett tippeket szinte bármelyik online üzletben lehet alkalmazni és javítani fogja a projektek hatékonyságát.