BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fordulóponthoz ért az élelmiszerek drágulása – Az Aldi után még egy nagy boltlánc jelentett be látványos árcsökkentést

Tarthatatlanná vált a helyzet, a beszállítók már néhány hete tartósan alacsony árakat kínálnak a kereskedőknek. A polcokon folyamatosan jelennek meg az olcsóbb termékek.

Az elmúlt hetekben a szokásos akciókhoz képest jóval hosszabb időtávra, akár két hónapra is kínálják az alacsonyabb árakat a beszállítók a kereskedőknek – erről a CBA kommunikációs igazgatója beszélt a Világgazdaságnak. Fodor Attila kiemelte, hogy a tartósan alacsony átadói árak közel egyéves időszakban hoztak fordulatot, azóta tart ugyanis az élelmiszerárak erős drágulása.

Fotó: Csapó Balázs

Egyelőre jellemzően 10-15 százalékos árcsökkenés figyelhető meg több termékkörnél a gyártói márkáknál. 

Így például a tejtermékek egy részénél, a gyümölcsleveknél és a teáknál is.

Ezeket a változásokat a CBA polcain a vásárlók is fokozatosan tapasztalhatják. Fodor Attila hangsúlyozta, hogy friss fejleményről van szó, ami az elmúlt hetekben jelentkezett, és egyelőre nagyfokú bizonytalanság és óvatosság övezi. A polcokon folyamatosan történnek meg az árváltozások.

Miért csökkennek az árak a boltokban?

Az árak mérséklődése főképp az energiaárak csökkenésének tudható be, és az euró-forint árfolyam is kedvezően alakul. Ezeket a költségelőnyöket a kiskereskedelem szereplői, így a CBA is, továbbadják a vásárlóknak abban a reményben, hogy ez megakaszthatja az értékesített áruk mennyiségének huzamosabb ideje tartó esését. Ez ugyanis az ágazat egyetlen szereplőjének – termelők, gyártók, beszállítók, kereskedők – sem érdeke. „Ha van tér az árak csökkentésére, akkor megtesszük, hogy ezzel kedvezzünk a vásárlóknak, illetve emelkedhessen a forgalom is” – fogalmazott.

Miért baj a boltoknak a drágulás?

Az élelmiszerárak brutális drágulása nemcsak a volument vágta vissza, hanem a fogyasztói preferenciát is a feje tetejére állította. A CBA-nál az a tapasztalat, hogy a kereslet tavaly nyár óta az első áras, akciós, saját márkás termékek felé fordult, hiszen a magyar vásárlók túlnyomó többsége érthetően árérzékeny. Ez azért volt fájó, mert a magas minőségű árucikkek eladási részaránya egészen addig folyamatosan emelkedett.

Az Aldi már hétfőn döntött az árcsökkentésről, de ki követi a CBA-t?

Tartósan, 20 százalékkal csökkenti a vaj árát az ALDI – jelentette be Magyarország nyolcadik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi lánca. Az Aldi Magyarország a döntést azzal indokolta, hogy a nemzetközi tej- és beszerzési piacon az utóbbi napokban árcsökkenés alakult ki, és erre reagál. A 20 százalékos árcsökkentés a kínálatban legkeresettebb vajakat érinti. A cég felhívta a figyelmet, hogy

az alacsonyabb árak a nemzetközi és a magyar forrásból érkező vajak esetében egyaránt érvényesülnek, és nem akciós, hanem tartósan alacsony árak lesznek.

A hivatkozott áresést a nemzetközi tejpiacokon az Aldi szerint a nagyobb mennyiségben előállított nyers tej váltotta ki, ami miatt megnőtt a kínálat, ez pedig a nyers tej árának csökkenéséhez vezetett. Másrészt januárban számos beszállítói szerződés lejárt. Az Aldi Magyarország erről azt mondta, hogy alacsonyabb beszerzési árakat ért el, ezért nyílt lehetősége 20 százalékkal csökkenteni hétfőtől a két legnépszerűbb, nemzetközi beszerzésű, 82 százalékos Desira és Milfina saját márkás vaj árát, így ezek 1199 forint helyett ezentúl 959 forintba kerülnek. Ugyancsak csökkentette az áruházlánc a magyar beszerzésű, 60 százalékos zsírtartalmú, 100 grammos saját márkás Kokárdás vaj árát, amely 479 forint helyett mostantól 383 forintba kerül.

Az ALDI és a CBA döntése után érdekes lesz látni, hogyan reagálnak a nagy versenytársak, a Lidl, a SPAR vagy éppen a Tesco.

Hivatalosan is véget ért egy korszak: a lábukkal szavaztak a vásárlók a drágulásról, durván beszakadt a boltok forgalma

Évek óta nem volt olyan a kiskereskedelemben, amiről a KSH most jelentett. De legalább a karácsony nem maradt el.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.