Nem látja tisztán a jövőt a Heineken, ezért meglehetősen tág keretek között határozta meg az idei üzleti évre vonatkozó profitkilátásait. Az üzemi nyereséget 3 és 8 százalék közé várják, a főbb kockázatokat pedig az egyes piacaikon mutatkozó gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok jelentik.
Európa második legnagyobb sörgyártója a tavalyi évet 4,44 milliárd eurós üzemi eredménnyel zárta, ez 2022-höz képest 1,7 százalékos pluszt jelent, felülmúlva a stagnálást előrevetítő elemzői várakozásokat.
A Carlsberg rosszabbul járt
A forgalomra nem lehetett különösebb panasz, a 4,6 százalékos bővülés 36,31 milliárd eurós bevételt eredményezett, de már az orosz piac nélkül, ahonnan a tavalyi harmadik negyedben vonultak ki teljesen. Igaz ott a dán Carlsberget érte a nagyobb csapás, ők piacvezetőként, botrányos körülmények között voltak kénytelenek hátrahagyni mindent.
A hollandok tiszta profitja 4,3 százalékkal, 2,63 milliárd euróra szűkült. A cég ezúttal a nyereség 36,8 százalékát fizeti ki osztalékként, benne maradva az előirányzott 30-40 százalékos sávban.
Tavaly az eladott sörmennyiség 4,7 százalékkal csökkent organikus alapon, tehát már az orosz piac nélkül,
a névadó Heineken márka söreiből viszont 2,5 százalékkal nagyobb mennyiség fogyott. Ezzel a Heineken megőrizte a legkelendőbb európai sörmárkát megillető címét. Vietnámban és Nigériában ugyanakkor 60 százalékkal zuhantak az eladásaik az ottani gazdasági és gyártási nehézségekre visszavezethetően.
Jönnek föl a zérós sörök
Az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes portfólió bővítése és piaci terjesztése lendületesen folyik, globálisan 15 százalék körüli a növekedés e téren. Különösen Mexikó, Brazília, Egyiptom és Lengyelország járt ebben az élen a szerda reggel publikált gyorsjelentésük szerint.
Dolf van den Brink elnök-vezérigazgató értékelésében kiemelte a tavaly elért 800 millió eurós költségcsökkentésüket – amit idén félmilliárddal fejelnek meg –, felvásárlásaikat a dél-afrikai piacon, s hogy jól kezelték a magas energia- és alapanyagárak által gerjesztett problémákat.
Utóbbira áremelésekkel reagált a vállalat, hasonlóan szektortársaihoz. Van den Brink szerint a növekedés motorját a jövőben is prémium kategóriás söreik képezik.
Zöldprogramjaik kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy az egy hektoliter sör előállításához szükséges vízmennyiséget sikerült három hektóra csökkenteniük, és főként a fejletlen piacaikon víztisztító berendezésekkel biztosítják a saját megfelelő ellátásukat.
A vízfelhasználás hatékonyságát tovább növelik, a 2022-es 3,2 hektóról 2030-ra optimális esetben 2,6 hektóra szorítják le a mutatót. A piac nem díjazta a homályos kilátásokról szóló beszámolót, ez a Heineken árfolyaménak 5 százalékos esésében mutatkozott meg szerda délelőtt.