Az Európai Bizottság eljárást indított annak vizsgálatára, hogy az AliExpress kínai online kereskedelmi platform megsérthette-e a digitális szolgáltatásokról szóló törvényt (DSA) a kockázatok kezelésével és mérséklésével, a tartalom moderálásával és a belső panaszkezelési mechanizmussal, valamint a hirdetési és ajánlórendszerek átláthatóságával kapcsolatos területeken.

Aliexpress,Logo,On,A,Modern,Skyscraper,Reflecting,Clouds,And,Flying
Fotó: Shutterstock

A brüsszeli testület közleménye szerint az eljárás megindítását az indokolta, hogy az előzetes vizsgálatok az AliExpress szolgáltatási feltételei betartatásának hiányát tárták fel több területen. Az Európai Bizottság szerint 

a vállalat online felületein a fogyasztók továbbra is megtalálhatnak az egészségre kockázatot jelentő bizonyos termékeket, például hamis gyógyszereket és élelmiszereket, valamint étrendkiegészítőket, illetve hozzáférést enged a pornográf tartalmakhoz a kiskorúak számára.

Hiányosság mutatkozik az illegális tartalom terjesztésének megakadályozására, valamint a szándékos manipuláció megakadályozására irányuló intézkedések terén.

Az előzetes vizsgálatok a szükséges intézkedések hiányát tárták fel az olyan funkciókból eredő kockázatok megelőzése terén is, mint például az illegális vagy káros termékeket népszerűsítő hirdetések. Hiányosság mutatkozik továbbá az AliExpress-t használó kereskedőktől kért információk összegyűjtésére és értékelésére vonatkozó kötelezettség betartása tekintetében, valamint a rendelkezés azon pontjainak betartása terén, amely szerint a vállalatnak az online felületén kereshető és megbízható adattárat kell biztosítania a megjelenő hirdetések között.

Amennyiben a vizsgálat során feltárt hiányosságok bizonyosságot nyernek, a felsorolt mulasztások a digitális szolgáltatásokról szóló szabályozás vonatkozó előírásainak megsértését jelentik.

Az Európai Bizottság most kiemelt vizsgálatot fog végezni a feltárt hiányosságok alapos megismerésére, folytatja a bizonyítékok gyűjtését további információk bekérésével, meghallgatások lefolytatásával.

Az AliExpress anyavállalata, az Alibaba több üzletágától megválhat, hogy a nyereséges internetes kereskedelemre összpontosíthasson. Az Alibaba offline üzletágai hatalmas erőfeszítéseket és erőforrásokat igényelnek, és nem tudta őket összehangolni a fő tevékenységével.