Cégvilág

Boeing: packáznak a kínaiak, leálltak a repülőgép-szállítások

Újabb légörvény veszélyezteti Kína és a Boeing utóbbi időszakban nem túl harmonikus viszonyát. Peking az amerikaiak védelmi leányvállalatát kitiltotta a kínai piacról, míg magát a Boeing repülőgépgyártót a vámvita mentén egzecíroztatják, nyomást helyezve ezzel Washingtonra.

Elég átlátszó kifogással halogatja a megrendelt és szállításra már kész Boeing repülőgépek átvételének jóváhagyását a kínai polgári légi közlekedési hatóság (CAAC), amely a pilótafülke hangrögzítőjét energiával ellátó akkumulátorok felülvizsgálatát rendelte el. Azokét, amelyeket másutt már megfelelőnek találtak, s ad absurdum még az is lehet, hogy éppen kínai gyártású telepekről van szó. 

Boeing - 
HainanOutlook)CHINA-HAINAN-FREE TRADE PORT-SOUTH KOREA-AVIATION MAINTENANCE (CN)
Kínai karbantartó szakemberek ellenőrzik egy Boeing 737 MAX műszereit / Fotó: Hszinhua via AFP

Szakértők szerint nehéz nem észrevenni az összefüggést az amerikai–kínai vámháború legújabb fejezetekét elrendelt, az elektromos autóktól a csipeken át számos kínai exportcikket érintő drasztikus amerikai vámemeléssel. A 18 milliárd dollár értékű kínai árut érintő megemelt vámok augusztus 1-jén lépnek hatályba.

A Boeing kénytelen jó képet vágni

Peking nem is nagyon palástolta, hogy a Boeing a vámemelésre adott válaszlépések egyik célpontja lehet, bár a kínai polgári légi közlekedés sokáig nem nélkülözheti a megnövekedett utasigényekre válaszul megrendelt repülőgépeket. A kínai COMAC által gyártott gépek ugyanis majd csak évtizedek után jelenthetnek valós konkurenciát a globális piacot uraló Airbus–Boeing-páros számára. 

A Boeing igyekszik jó képet vágni a kínaiak hirtelen jött kifogásaihoz, mint azt közleményükben jelezték, állnak a felülvizsgálat elé, mindenben együttműködnek a kínaiakkal, s így tesznek a megrendelőik is, hogy mihamarabb pont kerüljön a kínos intermezzo végére. Az mindenesetre 

nem világos, hogy a felülvizsgálat meddig húzódhat, és milyen mértékben befolyásolhatja a Boeing idei szállítási programját. 

Az utóbbi időszakban sorozatost csapásokkal, műszaki hibákkal és ennek folytán vizsgálatokkal szembesülő amerikai óriásvállalat közölte, hogy az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) már tanúsította a 25 órányi anyagot rögzíteni képes Cockpit Voice Recoder (CVR) rendszert, amely több adatot tárol, mint a korábbi változatok, így a biztonságot és a repülés közben történt események pontos rekonstruálhatóságát szolgálja. Mi több, beszerelését minden ezután gyártandó repülőbe kötelezővé tették.

Boeing black box
Egy lezuhant indonéziai Boeing fekete doboza. Extrém körülmények között is működőképesnek kell maradnia / Fotó: AFP

A kínaiak egyébként a Boeing 737 MAX-ok kapcsán kitört botrányban is hiperóvatosan jártak el. A 2018 őszén és 2019 tavaszán bekövetkezett két, összesen 346 halálos áldozatot követelő baleset után elsőként rendeltek el repülési tilalmat az ominózus géptípusra, majd a gépek lezuhanásáért felelős műszaki hibák kijavítása után 

bő két éven át tologatták a maguk részéről a légi forgalomba történő visszaengedésüket, illetve a megrendelt példányok átvételét. 

Maga a tilalom öt évig tartott. A Boeing éves jelentéséből kiderült, hogy szállítások felújítása sem mondható zökkenőmentesnek. Tavaly év végén 140 darab 737 MAX 8-as repülőgép volt a raktárkészleten, ebből 85-öt kínaiak rendeltek meg.

A megrendelt gépek háromnegyede még átadásra vár

A kínai kontingens április végéig 22 géppel csökkent, akkortól viszont befagytak a szállítások, a felülvizsgálatot a Reuters információi szerint akkortájt rendelte el a CAAC. 
Brian West, a Boeing pénzügyi igazgatója még a vizsgálat előtt arról tájékoztatta a befektetőket, hogy Kína mind a 85 gépet megkapja az idén, lehetőség szerint minél előbb. Erre most már aligha tenné le a nagyesküt.

Hétfőn egyébként már világossá vált, hogy Peking „utazik” a Boeingre, 

akkor a kínai kereskedelmi minisztérium közölte, megtiltja egyes amerikai cégeknek, hogy a Kínával üzleteljenek, kereskedjenek. A védelmi rendszereket, űripari és katonai repülőgépeket gyártó Boeing Defense, Space & Security nevű leányvállalat is felkerült erre a listára.

Az ügy pikantériája, hogy épp a napokban avatták fel a Boeing tiencsini óriásgyárának harmadik fázisát, igaz, az a polgári repülőgépgyártást szolgálja.

 

Boeing kína szállítás repülőgép vámháború
Kapcsolódó cikkek