
Az évszázad üzlete: a spanyol kormány megvétózta, hogy a magyarok felvásárolják az egyik legnagyobb vonatgyártót
Spanyolország stratégiai érdekeit szem előtt tartva és nemzetbiztonsági okokból elutasítja a spanyol vonatgyártó magyar konzorcium általi felvásárlását – közölték hispán lapok kedden.

Mindez jelen állás szerint azt jelenti, hogy a Ganz–MaVag (Magyar Vagon) csoport nem tudja megszerezni a Talgót, Európa egyik legnagyobb vonatgyártóját. Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, a Ganz–Mavag Europe Zrt. március 7-én jelentette be a spanyol tőzsdefelügyeletnek (CNMV), hogy önkéntes vételi ajánlatot tesz a szupervonatokat gyártó spanyol Talgo összes részvényére.
Ez összességében mintegy 250 milliárd forintról szólt,
miután az ajánlatban részvényenként 5 eurós vételi ár szerepelt, amelynek feltétele legalább 50 százalék plusz 1 részvényarány megszerzése volt a cégben. Mindez túlzás nélkül visszautasíthatatlan ajánlat,
- hiszen 14,42 százalékos felárat jelent a 2024. február 7-i záróárhoz (szakértők ezt tartják reális árazásnak) képest
- és 27,71 százalékosat a 2023. november 15-i árhoz viszonyítva, amikor a Talgo hivatalosan is bejelentette a Magyar Vagon érdeklődését.
- Ha ennél is távolabbi historikus adatokat veszünk alapul, akkor az is megállapítható, hogy a tavaly november 15-ét megelőző egy-, három- és hathavi átlagárakhoz képest a magyar ajánlat 35,7, 36,06, valamint 41,37 százalékos pluszt kínál.
Nem csoda, hogy a Talgo igazgatótanácsa közleményben jelezte, hogy a felvásárlási szándékot barátságosnak és vonzónak értékeli a részvényesek számára, az árról alkotott véleménye pedig kedvező. Csakhogy az üzlethez a szocialista Pedro Sánchez által vezetett spanyol kormány jóváhagyása is kellett. Magyar szempontból külön is bánkódásra ad okot, hogy a spanyol kormányzat egy olyan rendelet alapján nyúlhatott bele a Talgo-ügyletbe, amely a Covid után született, és az év végével a hatályát veszti. Ez a külföldi felvásárlásokat és befektetéseket előzetes állami engedélyhez köti.
Most eldőlt, hogy ez nem érkezik meg – bár az nem világos, hogy miután a rendelet kifut, ez érvényes marad-e –, a spanyol kabinet vétót emelt, méghozzá nemzetbiztonsági kockázatokra hivatkozva. Ez bizonyára egy korábbi vád felemlegetése. Óscar Puente közlekedési minisztert egy márciusi konferencián beszélt arról, hogy a spanyol kabinet mindent megtesz a felvásárlási ajánlat elutasítása érdekében, mert feltételezéseik szerint a magyar üzleti kör mögött orosz befektetők vagy akár maga az orosz állam áll. Ennek alátámasztására semmilyen konkrét bizonyítékkal nem szolgáltak sem akkor, sem most.
A mostani döntésben egyúttal kiemelték, hogy a Talgo stratégiai vállalat az ipari fejlődés kulcsfontosságú vasúti ágazatán belül. A spanyol kormány elutasítása nyomán felfüggesztették a Talgo részvényeinek kereskedését. A papír kedden 4,3 eurós árfolyammal nyitotta a napot, majd hirtelen esésnek indult, amikor a fejlemény nyilvánosságot kapott.
Ráfázhat a spanyol kormány, hogy megakadályozta a Talgo magyar felvásárlását
Tény, hogy a spanyol kormány úgy alakította ki a jogi szabályozást, hogy lehetőségében állt megvétózni a Talgo eladását. Csakhogy mostanra olyan helyzet állt elő – az igazgatóság zöld lámpája, a banki pénzügyi csatornák stabilizálása –, hogy ha kijátssza (s mint mostanra tudjuk, megtette) ezt a kártyát, könnyen bíróság előtt találhatja magát.
Ugyanis mindezek fényében nagyon nehezen magyarázható meg, hogy miért lehetetlenített el egy piaci műveletet, kvázi miért károsította meg a Talgo részvényeseit. Nagy kérdés, hogy a Magyar Vagon hogyan reagál a spanyol kormány bejelenésére, de nem lenne meglepő, ha jogi úton folytatná a harcot.
Mit kell tudni a spanyol vasúti gyártóról, a Talgóról?
A Talgo nagy sebességű vonatok
- tervezésében,
- gyártásában
- és karbantartásában is
európai piacvezető cégnek számít. Talgo vonatok közlekednek Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban, Portugáliában, Svájcban, Kazahsztánban, Kanadában és az USA-ban is, továbbá Szaúd-Arábia és Bosznia-Hercegovina is rendelt szerelvényeket.
Szerződést hosszabbítottak Németországgal (DB) és Dániával (DSB), valamint a spanyolországi nagy sebességű vonatflotta kapcsán, és várhatóan életbe lép az ENR egyiptomi üzemeltetővel kötött, 280 millió eurós szerződés hét vonatszerelvény gyártásáról.
Ajánlott videók



