Belviszály a Stellantisnál: Brüsszel lehet a békebíró
A Stellantis márkakereskedőit tömörítő szövetség elcsúsztatná az uniós kibocsátási normák 2025-re előírt szigorítását, most Ursula von der Leyennek küldött levelükben azt írják, hogy a jelen helyzetben az emissziós normák szigorítása és a be nem tartásuk esetére kilátásba helyezett horribilis bírságok ártanának az amúgy is komoly kihívásokkal küzdő európai autóiparnak.

Miután az autógyártók számára az EU flottaszinten írja elő az emissziós normákat – szén-dioxid esetében jövőre ez 90 gramm kilométerenként –, a gyártók a zéró károsanyag-kibocsátású elektromos és tölthető (plug-in) hibridek járművek értékesítését favorizálják, erre ösztökélik a kereskedőiket.
A Stellantis kereskedői bepánikoltak
Ezzel viszont az a baj, hogy az európai választék még mindig szegényes, emiatt és az állami vásárlási támogatások kivezetése vagy csökkentése miatt a villanyautók árban sem igazán versenyképesek, s a vásárlók inkább a robbanómotoros változatokat keresik. A kereskedőknek jellemzően minden rábeszélő képességük latba vetése is kevés ahhoz, hogy a rábírják a potenciális vevőjüket az elektromos autók vásárlására. Ezért fordultak Brüsszelhez
- az Alfa Romeo,
- a Citroën,
- a Fiat,
- a Jeep
- és a Peugeot európai forgalmazói. Mint levelükben írják:
Napi kapcsolatban állunk a végfelhasználókkal, akik gyakran elutasítják az elektromos járműveket az árral, a hatótávolsággal és a hozzáférhetőséggel kapcsolatos aggályok miatt. Ez ellenérdekeltséget szül az általunk képviselt gyártó és közöttünk– hangsúlyozzák a dílerek.
A Renault-nál gigantikus bírságokról beszélnek
És aggályaikkal nincsenek egyedül, a hazai rivális Renault-konszern is az emissziós szabályozás halasztását kezdeményezte. A 2025-ös flottacélok eléréséhez számukra is kulcsfontosságú lesz az eddigieknél sokkal több elektromos jármű értékesítése. A Renault vezérigazgatója, Luca de Meo a múlt hónapban azt mondta, hogy
az európai autógyártók együttesen akár 15 milliárd eurónyi bírsággal is szembesülhetnek a 2025-re vonatkozó szigorúbb kibocsátási célok áthágása miatt.
A járműipar érdekképviselete, az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) is „sürgős cselekvésre” szólított fel – még a szabályok bevezetése előtt.

Érdekesség, hogy kakukktojásként épp a Stellantis kardoskodik az új normák bevezetése mellett, az épp posztja megőrzéséért küzdő Carlos Tavares vezérigazgató biztos benne, hogy az autógyártó csoport képes lesz hozni flotta szinten a határértékeket. Szeptemberben Tavares azt mondta, hogy most már szürreális lenne a lefektetett szabályokon változtatni – írja a Bloomberg.
A Stellantis sajtófőnöke révén válaszolt a kereskedői aggályokra, szelídebb húrokat pengetve megjegyezte, hogy büszkék arra, hogy dílereikkel egy csapatot alkotva küzdenek a globális felmelegedés ellen, s módot lát arra, hogy közösen meghatározzanak egy olyan értékesítési mixet, amely emissziós célok teljesítése mellett tekintettel van a kereskedők profitérdekeire is.
Újabb autógyártó óriás sokkolta a részvényeseit
Sorra jönnek a profitfigyelmeztetések a német autóipar nagyjaitól, hozzájuk csatlakozott most a Stellantis. Az autógyártó Kína mellett a saját nehézségeire, a túltermelési válságra hivatkozva nyereségének durva csökkenésére figyelmeztette a részvényeseket. A válasz nem maradt el.